Bethesda směřuje do zatracení, ukazuje nový Fallout 76. Proč i její chystané hry smrdí průšvihem?
Zbožňované herní studio připomíná obra na hliněných nohou.
Fallout 76 je největším herním zklamáním roku, kterému nedokážou přijít na chuť ani největší fandové série. Působí jako rozpracovaný experiment s multiplayerovou verzí hry, u které někdo zapomněl včas říct: "Stop! Tohle nemůžeme pustit mezi lidi!" Bethesda si sype popel na hlavu a vydává jednu opravu za druhou. Jenže problém je v samotném jádru hry – jmenuje se Creation Engine.
Tento engine poprvé poháněl Elder Scrolls V: Skyrim z roku 2011, jenže v podstatě z velké části stojí na jeho předchůdci Gamebryo, který vyrážel dech hráčům v Elder Scrolls III: Morrowind v roce 1997! Tehdy šlo o technicky nejpokročilejší RPG, tehdy před více než dvaceti lety...
Lpění na tomto enginu a neschopnost řešit jeho problémy se táhnou s Bethesdou od Skyrimu. Když vyšel před třemi roky Fallout 4, působil ve srovnání s novou generací RPG v čele se Zaklínačem 3 trochu archaicky. Obzvlášť, když se v něm vyskytovaly na chlup stejné chyby jako ve Skyrimu, takže hráč získal pocit, jako by šlo o jeho skin přeleštěný několika novými grafickými efekty.
Vše vrcholí aktuálním Falloutem 76. Na stejný základ, stavěný čistě pro single player, přilepila Bethesda netkód Quake od id Software, což se i mnohým expertům z herního průmyslu zdálo jako dost šílený nápad. A přidalo se samozřejmě pár nových grafických efektů nebo simulace počasí, protože ta je teď trendy.
Výsledkem je slátanina, která občas dokáže vykouzlit hezký obrázek; než se začne propadat fps, vyskočí nahrávací obrazovka, šílený glitch nebo náhlý restart. V interiérech grafika připomíná hru někdy z počátku tisíciletí před nástupem dynamického osvětlení a hi-res textur.
A teď se podržte! Zmíněný Creation Engine bude pohánět taky mohutně očekávané kosmické RPG Starfield i šestý díl Elder Scrolls. Bethesda sveřepě odmítá stavět od základu. Představte si, že vezmete Auto roku 1997 – byl jím Renault Mégane Scénic – a v průběhu let ho tuníte, trochu upravíte masku, přidáte nové barvy a autorádio, ale konstrukci i motor necháte prakticky stejné. A teď se rozhodnete, že do něho šoupnete ještě elektromotor a budete si hrát na budoucnost (Starfield).
Bethesda se brání velkou variabilitou Creation Enginu. Ten skrze Creation Kit nabízí silné nástroje pro fanouškovské modifikace, což tvoří velkou přidanou hodnotu jejích her. Jistá míra nestability a nevypočitatelnosti je ostatně vždycky daní za otevřenost. Ale opravdu je Creation Engine tak úžasný a otevřený, že ho stačí navždy jenom upravovat?
Co myslíte? Dokáže se Bethesda vymotat ze začarovaného kruhu? Nebo to vidíte jinak?