9 věcí, které nevíte o Vetřelci 3: Proč si Ripleyová oholila hlavu?
Nastudujte si zákulisní příběhy s xenomorfy, které fascinují dodnes...
Poprvé přežila se štěstím. Podruhé s pomocí mnoha vystřílených nábojů. Potřetí však osud Ellen Ripleyovou konečně dostihne – ve čtvrtek večer totiž startuje na Prima COOL snímek Vetřelec 3, v němž xenomorf svou nemesis konečně dostane takříkajíc na lopatky. Proč se tehdy filmaři rozhodli k tak atypickému kroku a co dalšího prozrazují zákulisní detaily z natáčení?
9) I když se snímek proslavil finální smrtí Ripleyové, původní nástin scénáře byl zcela odlišný. William Gibson, autor Neuromancera, například vytvořil návrhy story jakožto dvojdílného filmu (!) natočeného najednou (!!), jehož zápletka se měla zaměřovat primárně na Hickse a Bishopa, tedy postavy z Vetřelců. Pro mnoho lidí byl tento scénář lepší než výsledná zápletka. Do skutečného Vetřelce 3 z něj však přežily jenom čárové kódy na krku vězňů…
8) Chvíli se také zdálo, že se za kameru vrátí Ridley Scott, tedy režisér jedničky. Scott chtěl však natočit film odhalující původ xenomorfů, což by bylo podle producentů příliš drahým špásem. Rozpracovaný nápad tak šel nakonec k ledu – Scott si jej však de facto realizoval o mnoho let později skrze filmy Prometheus (2012) a Vetřelec: Covenant (2017).
7) Skutečnost, že vetřelec hned v úvodu zabije tři oblíbené postavy ze dvojky – Newt, Hickse a Bishopa (jenž se tedy jako android na chvíli vrátí) – je dodnes ožehavá. Story Vetřelce 3 se zpětně pokusila přepsat hra Aliens: Colonial Marines a rozpracovaný vetřelčí film Neilla Blomkampa, již svého času však bylo toto rozhodnutí notně kontroverzní. Michael Biehn, představitel Hickse, například řekl, že jej smrt jeho postavy hluboce zranila. Podobně zareagoval i Lance Henricksen, představitel Bishopa, který se ve filmu objevil na pár minut vzdor tomu, že mu ostře vadilo další nihilistické směřování ságy Vetřelec.
Vetřelec 3 Zdroj: 20th Century Fox
6) Nešlo přitom jenom o hořekování. Produkce Vetřelce 3 byla notoricky problémová. V jedné ze scén se měl například vetřelec prokousat na světlo světa z figuríny Biehnovy postavy – jenže herec nedal filmařům povolení použít jeho vzhled, drahá scéna tak skoro skončila u soudu. Producenti nakonec Biehnovi zaplatili za povolení použít jeho vzhled na fotce ukázané na počítači (!), což Biehnovi vyneslo více peněz než honorář Vetřelců…
5) Velký balík si z placu odnesla i Sigourney Weaver. Ta na Fincherův dotaz, co si myslí o možnosti oholit si pro film hlavu, zareagovala stoicky, že jí „to nevadí, pokud za to dostane více peněz“. Nakonec si odnesla honorář v hodnotě 5,5 milionu dolarů.
4) To je však jenom zlomek podivných rozhodnutí na place. Mnoho scén probíhalo zcela chaoticky a nepřipraveně – film se čas od času natáčel bez scénáře (!), protože se příliš měnili jak jeho scenáristé, tak i režiséři a kameramani. Fincher byl přizván k režii až poté, co bylo zrušeno natáčení verze Vincenta Warda. Ničemu nepomohla ani skutečnost, že pro Finchera šlo o debut, který navíc ostře kontrolovali studioví hlavouni.
Vetřelec 3 Zdroj: 20th Century Fox
3) Fincher nakonec výsledný film „vydědil“ – neustálé zásahy studia způsobily, že se ani neúčastnil finálního sestřihu a kinoverze tak de facto není jím schváleným filmem!
2) Studio 20th Century Fox nakonec po dekádě v roce 2004 nabídlo jisté příměří, když chtělo nechat Finchera sestavit a okomentovat vlastní režisérskou verzi. Fincher však odmítl. Jako jediný ze čtyř režisérů původní vetřelčí série neposkytl ani svůj audiokomentář. Režisérská verze sice nakonec vznikla, ale bez „režiséra“ – prodloužený sestřih se tak jmenuje „Assembly Cut“ a byl sestaven bez Finchera samotného.
1) Produkční problémy skoro přiměly Davida Finchera nadobro seknout s filmařinou. Trvalo čtyři další roky a množinu reklam a klipů, na nichž si Fincher znovu vybudovat důvěru ve své schopnosti i filmový svět jako takový, než se pokusil o svůj druhý snímek – tentokrát se však jmenoval Sedm a šlo o pecku jako bič!
Vetřelec 3 Zdroj: 20th Century Fox
Vetřelec 3 začíná na Prima COOL ve čtvrtek ve 22:20.