Opustila nás herečka Věra Křesadlová, druhá manželka režiséra Miloše Formana
Ve věku 81 let ve středu 5. listopadu navždy odešla Věra Křesadlová, druhá manželka režiséra Miloše Formana a členka Divadla Semafor. ČTK to z pověření syna Petra Formana sdělila produkce Divadla bratří Formanů. Podrobnosti posledního rozloučení pozůstalí zatím projednávají.
Věra Křesadlová se proslavila v divadle Semafor, kde zažila "slavnou éru" této scény v 60. až 80. letech. A v 60. letech úspěšně dobyla i stříbrné plátno, její atraktivní vzhled, přirozenost a smysl pro humor dobře ladily s všednodenní poetikou jednoho z proudů domácí nové vlny. Zahrála si třeba ve snímcích Zločin v dívčí škole, Intimní osvětlení, Nejkrásnější věk, Žert nebo Skřivánci na niti. Také byla léta vdaná za světově proslulého režiséra Miloše Formana, se kterým měla dvojčata Petra a Matěje.
Pražská rodačka ještě jako studentka střední uměleckoprůmyslové školy zpívala s amatérskou bigbeatovou kapelou Krystal a příležitostně statovala ve filmu. Na jednom z koncertů zaujala mladého filmaře Formana natolik, že ji obsadil do svého debutu Konkurs (1963). Na rozdíl od mnoha dalších adeptek Křesadlová ve fiktivním konkurzu skutečně uspěla a i právě díky nově získanému angažmá v populárním divadle Semafor se stala jednou z oblíbených českých hereček 60. let. Formana okouzlila natolik, že s ní začal chodit a v roce 1964 se s ní oženil. Ve stejném roce se jim narodila dvojčata, Křesadlové bylo pouhých dvacet let: "Tehdy ještě nebyl ultrazvuk, takže jsme to nevěděli dopředu, ale vzhledem k mým proporcím se to dalo předpokládat. Miloš, který se chtěl původně hned oženit, poněkud ochladl a nabídl mi pouze přátelství. Moje maminka za ním podle Milošova vyprávění poslala tatínka, aby se ho zeptal: ´Jak to myslíš s naší Věrkou?´ A protože byl Miloš slušný člověk a tatínek na něj asi udělal dojem, tak v šestém měsíci těhotenství byla svatba," přiblížila Křesadlová v rozhovoru.
Ve filmech z 60. let Křesadlová ztvárnila několik hravých postav – studentku Vladimíru Celbovou v Menzelově povídce Zločin v dívčí škole ze stejnojmenného titulu, Štěpu v lyrické tragikomedii Ivana Passera Intimní osvětlení, studentku sochařství Zuzanu v Papouškově Nejkrásnějším věku či milenku stranického funkcionáře Věru Brožovou v Jirešově adaptaci románu Milana Kundery Žert. V Menzelových Skřiváncích na niti byla zase vězeňkyní – kopečkářkou, což byly ženy, které se pokusily o útěk za hranice.
V 70. a 80. letech se Křesadlová ve filmu objevovala sporadicky, nadále však zůstala věrná Semaforu, v jehož souboru působila až do počátku devadesátých let. Umělkyně, která se podle vlastních slov za herečku a zpěvačku v pravém slova smyslu nikdy nepokládala, se později objevovala na filmovém plátně v malých rolích. Byly to například tituly Homolka a tobolka, Nevěsta, Akumulátor 1, Nejasná zpráva o konci světa, Doblba! nebo Medvídek. Naposledy Křesadlová ztvárnila maminku hotelové manažerky Marie v podání Aňi Geislerové v romantické komedii Pohádky pro Emu z roku 2016, která byla druhým celovečerním snímkem režiséra Rudolfa Havlíka. Časem se také vrátila ke své původní profesi výtvarnice.
Křesadlová byla matkou tří synů: s bývalým manželem Formanem, se kterým se rozvedla až v roce 1999, byť dlouho žili odděleně, měla dvojčata Petra a Matěje. Z dlouholetého vztahu s režisérem Semaforu Janem Kratochvílem, se kterým žila po Formanově odchodu do USA, měla dalšího syna Radima.
Zdroj: ČTK, CNN
Video, které jste mohli minout: Poslední rozloučení s Dukou: Strach bude číst z Bible, Svěcený zahraje na housle