7 zajímavostí o nejslavnějších filmech Miloše Formana: Jak vycházel s Jimem Carreym a co dělá Amadea unikátním?
Kdo mu jako první nabídl režii Přeletu nad kukaččím hnízdem? A s kým se Jim Carrey kvůli Muži na Měsíci dostal do otevřeného sporu?
Jak probíhalo natáčení Přeletu nad kukaččím hnízdem, Amadea nebo Muže na Měsíci? Prvním filmem z roku 1975 se Forman zařadil mezi režijní extratřídu, tím druhým o necelou dekádu později své maximum ještě překonal a získal hned osm Oscarů, životopis komika Andyho Kaufmana z roku 1999 Formanovu hvězdnou kariéru v podstatě uzavřel. Všechny tři snímky se přitom vyznačovaly tlakem na maximální autenticitu před kamerou i po jejím vypnutí – jak dokazuje sedmička zajímavostí dokazujících velikost Formanova génia.
7) Během natáčení Muže na Měsíci se Jim Carrey do své role ponořil natolik, že vyžadoval, aby jej štáb i mezi scénami oslovoval jako Andyho Kaufmana. Navzdory tomuto výstřednímu chování si však dobře uvědomoval, co je pro úspěch filmu nejdůležitější – a tak když měl Miloš Forman rozbroje s pohlaváry studia Universal, Carrey se za něj postavil a odmítl v projektu pokračovat bez účasti českého režiséra.
6) Slavný herec Kirk Douglas se delší dobu pokoušel zfilmovat román Kena Keseyho Přelet nad kukaččím hnízdem. Než se však jeho synovi Michaelovi jako producentovi podařilo získat práva, ukázalo se, že je Kirk na hlavní roli moc starý. Michael Douglas tedy oslovil Formana s nabídkou režie a později se ukázalo, že jeho otec Kirk se zhruba o dekádu dříve pokusil o totéž – ale komunistické úřady zabránily tomu, aby se jeho dopis dostal do Formanových rukou. Když se tedy Miloš Forman o možnosti režírovat tento film konečně dozvěděl, souhlasil – a důsledkem tohoto rozhodnutí byl zisk pěti Oscarů a vyšvihnutí mezi hollywoodskou režijní špičku.
5) Přelet nad kukaččím hnízdem se stal teprve druhým filmem v dějinách udílení Oscarů, který si odnesl všech pět nejprestižnějších sošek – tedy za nejlepší film, režii, scénář, hlavního herce a hlavní herečku. Do té doby se to podařilo jen romantické komedii Stalo se jedné noci z roku 1934 a později tento úspěch zopakoval ještě psychologický thriller Mlčení jehňátek.
4) Formanova režijní preciznost se projevila i při natáčení Amadea. Podle řady profesorů klasické hudby všechny slyšené tóny ve filmu korespondují s tím, co vidíme – například stisknuté klávesy klavíru odpovídají právě těm zvukům, jež by měly vydávat. V tomtéž duchu se hodí zmínit, že se herec F. Murray Abraham, představitel Salieriho, naučil číst notové zápisy i dirigovat a Tom Hulce kvůli titulní roli trénoval hru na klavír šest hodin denně po dobu šesti měsíců, aby následně mohl všechny Mozartovy symfonie ve filmu zahrát sám.
3) Natáčení v psychiatrické léčebně pro film Přelet nad kukaččím hnízdem bylo velmi náročné pro všechny zúčastněné. Dohlížel na ně skutečný psychiatr a ředitel léčebny Dean R. Brooks, který si ve filmu také zahrál, přičemž velkou část komparzu tvořili skuteční psychiatričtí pacienti. Louise Fletcher, představitelka vrchní sestry Ratchedové, svou chladnou roli těžce snášela, Danny DeVito si zase kvůli dlouhému odloučení od manželky vytvořil imaginárního kamaráda. Většina herců nevystoupila ze svých rolí ani mezi scénami, a tak je Miloš Forman často natáčel potají, díky čemuž zachytil jejich autentické projevy.
2) V Muži na Měsíci si slavný wrestler Jerry Lawler (přezdívaný Král) zahrál sám sebe. Během 80. let se účastnil řady medializovaných sporů i skutečných wrestlingových zápasů s Andym Kaufmanem a přesně tuto úlohu zopakoval i ve filmu. Přestože Lawler ve svých biografiích později přiznal, že rozmíšky s Kaufmanem byly hrané a oba komici byli ve skutečnosti přátelé, Jim Carrey vzal tento domnělý spor vážně a i mezi natáčecími scénami Lawlera urážel a obtěžoval. Mezi oběma muži tak kvůli filmu vznikla skutečně vyhrocená rozepře.
1) S ideou nevraživosti mezi Wolfgangem Amadeem Mozartem a Antoniem Salierim přišel ruský dramatik Alexandr Sergejevič Puškin už v roce 1830. S motivem dále pracoval slavný ruský skladatel Nikolaj Rimskij-Korsakov, který na toto téma napsal koncem 19. století operu. Forman společně s dramatikem Peterem Shafferem, který napsal divadelní hru i scénář filmové adaptace, přiznaně nechtěl vyprávět skutečný historický příběh, cílem byla spíše fantazijní dramatizace možných událostí. Řada hudebních historiků však s tímto přístupem (bez ohledu na jeho přiznanost) měla problém.
ZDROJ: IMDb profily Přeletu nad kukaččím hnízdem, Amadea a Muže na Měsíci