28. února 2022 18:00

První reakce českých diváků na Batmana: Překonal Pattinson filmy s Balem?

Druhý trailer filmu Batman (2022)

Do českých kin míří nové filmové zpracování Batmana. Jak se nám líbilo?

Jeden z nejočekávanějších filmů roku už 3. března vtrhne do českých kin. Komiksový film The Batman je novým zpracováním příběhu ochránce Gotham City s Robertem Pattinsonem v hlavní roli. Režíroval ho Matt Reeves (Monstrum, Úsvit planety opic, Válka o planetu opic), který je taky spoluautorem scénáře.

Dokázal výsledek naplnit očekávání z parádních a atmosférických trailerů? Tady jsou naše první dojmy:

Karel Ryška / Prima COOL

Kdyby mi bylo patnáct, tak jsem vyloženě nadšený. Nový Batman je totiž mixem mnoha žánrových klasik (superhrdinské filmy, akčňáky, gangsterky, detektivky…), z nichž se snaží brát jen to nejlepší. Režisér Matt Reeves opravdu zhmotnil svou nekompromisní vizi Gothamu, v němž je hranice mezi hrdinou a padouchem rozmazanější než kdy dřív – a mladý Batman se ji leckdy marně snaží najít.

Problém je ale v tom, že už mi není patnáct, takže jsem velkou část děje (včetně zvratů) viděl v jiných filmech, které leccos prodaly o něco lépe. Jako velkolepý mix svých předchůdců je tedy Batman vynikající. Nálepku nové žánrové klasiky, v níž se tak trochu doufalo, si ale nevybojoval – i když se o to srdnatě snaží celé tři hodiny!

Hodnocení: 8/10

Radek Londin / Prima COOL

Co naznačovaly trailery, to se potrdilo. Batman je tentokrát zadumaným vyšetřovatelem v temné detektivce, který se světu skoro neukazuje jako Bruce Wayne, protože má tolik šrámů na těle i na duši, že je nezvládá skrývat za pózou šarmantního miliardáře. Emocionálnější, zranitelnější, osamělejší, chybující, s věčně rozmazanými „stíny“ kolem očí, ale zároveň nezdolný, zarputilý a poháněný pomstou.

Nové pojetí netopýřího strážce sice nemusí sednout každému, Robert Pattinson však do role zapadl opravdu skvěle, což se dá říct o většině hereckého obsazení, které bohužel působí trochu nevyužitě, snad s výjimkou Catwoman (Zoë Kravitz). Ta jako jediná dostala solidnější příběhové pozadí.

Potíž je v samotné vyšetřovací lince zdařile odlupující množství prohnilých slupek Gothamu. Postupně totiž ztrácí na tajemnosti i záludnosti a většinu odhalených souvislostí divákovi pro jistotu ještě přežvýkává prostřednictvím dialogů. Z filmu by se dalo vybrat klidně i deset skvělých scén či pasáží, které lze zařadit na špičku komiksového žánru. Celek však působí, jako by tvůrcům trochu přerostl přes hlavu.

Hodnocení: 7/10

Mojmír Sedláček / Prima COOL

Zapomeňte na barvičkami hýřící a rozvernými vtípky prošpikované komiksovky, jakých každý rok vídáme hned několik. Nový Batman má mnohem blíže k detektivním kriminálkám ve stylu Sedm a Zodiac, místy dokonce nechá vzpomenout na Klub rváčů. Humor ani při bližším hledání nenajdete, namísto toho se dočkáte spousty temných odstínů noci a tragické osudovosti, jíž jsou zohyzděny duše snad všech postav.

O to více zamrzí, že většina z nich nedostane náležité množství prostoru – jak ukázaly trailery, Batman se potýká s psychopatickým Riddlerem, mafiánským Pinguinem, vlastní zájmy sledující Catwoman, pár dalšími zločineckými bossy, otazníky kolem vlastní minulosti i nejistotou ohledně toho, zdali ve svém druhém roce navlékání masky nočního mstitele vlastně skutečně slouží dobru. Burácivý soundtrack a zločinem prorostlý Gotham pak tvoří kulisy tomuto monumentálnímu spektáklu, který se za celé tři hodiny stopáže téměř nezastaví. Výsledek je proto působivým, leč přece jen docela náročným zážitkem.

Hodnocení: 8/10

Vše o filmu The Batman najdete V NAŠEM SPECIÁLU!