Největší chyba superhrdinských filmů? Režisér Johna Wicka vysvětlil, co je na nich špatně
Velmistr akčního řemesla prozradil, proč některé filmy prostě nefungují jako celek.
Chad Stahelski je velikánem akčního řemesla. Nejdříve působil jako špičkový kaskadér a choreograf bojových scén (Matrix, Expendables), poté povýšil na režiséra jako tvůrce série John Wick a pomáhal i s přetáčkami její aktuální odbočky Balerína s Anou de Armas v hlavní roli.
Magazín The Hollywood Reporter s ním vedl rozsáhlý rozhovor, v němž padla i otázka, jaké vnímá nejčastější chyby u ostatních akčních filmů. V odpovědi si šťouchnul do komiksových franšíz, které podle něho trpí na rozklíženost příběhové a akční stránky. Pramení to z principu jejich výroby.

„Dlouhou dobu panovala shoda, že nejde o akci, ale o příběh. To není pravda. Pak se zase říkalo: příběh není důležitý, hlavní je akce. To taky není pravda. Musíte o tom uvažovat vcelku. Největším problémem akčních filmů je, že k nim tvůrci často přistupují tak, že točí dva samostatné filmy. Jenže příběh by se neměl zastavit jen proto, že se v něm zrovna mlátí a kope,“ naznačil.
Pak se podělil o svou zkušenost s komiksovými filmy, protože na mnoha z nich pracoval, naposledy na loňském snímku Deadpool & Wolverine. „V některých superhrdinských věcech spadá půlka pod člověka z druhého pomocného štábu, a během akce vypadá všechno jinak. Dokonce i barevné ladění a střih jsou jiné. Film nikdy nepůsobí jednotně. Takže pokud nechcete točit vlastní akční scény, tak ten film raději nedělejte. Lidé jako Steven Spielberg, Christopher Nolan, Guy Ritchie nebo Wachowské, ti všichni si akci točí sami,“ zdůraznil.

Paradoxní na celé situaci je to, že právě jeho dotáčky u Baleríny jsou dost podobné praxi velkých studií, kde akční scény točí specializované štáby, často bez přítomnosti hlavního režiséra. Jelikož nepanovala spokojenost s prací Lena Wisemana, musel přispěchat na pomoc Stahelski a mnoho akčních scén přetočit.
Mohlo by vás zajímat: 7 nejbrutálnějších filmových přestřelek: Od Terminátora k Rambovi 4
V rozhovoru ostatně přiznal, že ve filmu původně neměl být ani John Wick, ale studio Lionsgate si jeho přítomnost vzhledem k propagaci filmu vynutilo. Nakonec to však příliš nepomohlo, jelikož návštěvnost spin-offu zůstala daleko za očekáváními. Balerína o prvním víkendu utržila celosvětově pouhých 50 milionů dolarů a pravděpodobně tak ani nesplatí náklady na výrobu, marketing a distribuci.
Zdroj: The Hollywood Reporter, ScreenRant
Video: český trailer filmu Balerína