9. května 2024 17:15

Další výborná Planeta opic? První recenze nového filmu lákají na dokonale vypadající sci-fi

Příběh novodobé série se konečně dostává do éry, v níž ta původní začínala.

Předchozí trilogie od Matta Reevese s hlavním šimpanzím hrdinou Caesarem (Andy Serkis) teprve směřovala k totální nadvládě opic, zatímco nový snímek Království Planeta opic se odehrává několik generací poté, kdy už je lidská civilizace zapomenuta a nový tyran Proximus (Kevin Durand) rozhodně nehodlá dopustit, aby kacířské myšlenky jakkoli narušovaly pořádek v jeho říši.

Podle zámořských kritiků se nový režisér Wes Ball (série Labyrint) ujal série velice zručně a podařilo se mu vystavět poutavý svět i dostatečně atraktivní příběh a hrdiny. „Úchvatná podívaná, která si zachovává srdce předchozích tří filmů a přesvědčí diváky, aby jim opravdu záleželo na každé z nově představených postav,“ píše Next Best Picture. Prestižní Variety pak konstatuje, že „franšíza konečně dospěla do situace, kterou možná měla začínat“, tedy do popisu světa převráceného naruby, v němž se zajímavým způsobem otevírají otázky o podstatě lidství a hlavně společenství – tedy hodnot jako sounáležitost, solidarita a svoboda opřená o respekt k druhým.

Po vizuální stránce bude letos snímek těžko hledat konkurenci a kritici mluví o úchvatné kameře i tricích, které se v mnohém vyrovnají technologickému majstrštyku Avatar: The Way of Water. Série se s každým dalším dílem posouvala na novou úroveň v animaci opic, tentokrát však tým Wētā FX udělal velký skok kupředu. „Noa a jeho druhové jsou úžasnými digitálními výtvory. Nevím, proč opice z Planety opic vypadají mnohem lépe než srovnatelné CGI postavy v jiných moderních hollywoodských produkcích, ale prostě to tak je,“ píše ScreenCrush.

Pomáhají přesvědčivé výkony, speciálně Kevina Duranda, který rozpohyboval Proxima v opravdu děsivou figuru. Nezaostává ani Peter Macon jako Raka nebo lidská hrdinka Mae, jíž se ujala Freya Allan (Zaklínač) a dodala ji jak zranitelnost, tak nezdolnost a vnitřní sílu.

Problematická je podle Variety délka filmu a velké množství času, které musí strávit uváděním do situace a vzájemných vztahů. Naštěstí scenárista Josh Friedman podle IGN chytře pracuje s hlavní postavou a její omezenou znalostí světa, kterou narušují protikladné informace a snaha dopátrat se pravdy. „V závěrečném dějství je cítit, jak tvůrci museli splnit požadavky vysokorozpočtové podívané. Film, který předtím vybočoval z řady, nakonec začne působit až příliš zaměnitelně – jako další bombastický biják, který nezapomene lákat na pokračování a další návštěvu kina,“ míní Slant Magazine.

Velice pěkný poměr 84 % pozitivních recenzí hlásí Rotten Tomatoes, když průměrné hodnocení dělá 7,1/10. V zeleném skóre je snímek také na Metacritic, kde průměr činí 64/100. Nejlépe si tam z franšízy vedla Válka o Planetu opic (82) z roku 2017, pak původní Planeta opic (79) z roku 1968 a Úsvit planety opic (také 79). Nad novinkou technicky skončilo i Zrození planety opic (68), mluvíme tu nicméně o sérii, u níž se cení hlavně to, že za poslední dvě dekády nepřišla se špatným filmem.

Království Planeta opic startuje v kinech 9. května.