První recenze: Nejlepší film roku je tady, Leonardo DiCaprio hraje v dalším mistrovském díle
Spojení špičkového herce a filmaře zafungovalo na jedničku a podle mnohých kritiků jde nejen o film roku, ale i dekády.
Paul Thomas Anderson je považován za jednoho z největších současných amerických režisérů, jehož filmy však v sobě měly vždy zvláštní atmosféru či neuchopitelnost. Snad proto dosud neproměnil ani jednu z deseti oscarových nominací. Novinkou Jedna bitva za druhou by to však mohl změnit.
Kritici se totiž v prvních recenzích shodují, že se mu s pomocí jeho dosud nejvyššího rozpočtu přesahujícího 130 milionů dolarů a mimořádně talentované party herců v čele s Leonardem DiCapriem podařilo vytvořit dílo, které má mimořádné umělecké kvality, ale je vstřícnější běžnému publiku, aniž by výrazně slevilo z režisérova typického stylu, který pečlivě pozoruje a je vždy o krok napřed před divákem.

„Při sledování cítíte stejnou sílu, jaká se z plátna valila, když jste poprvé v kině viděli velké klasiky minulosti... Je to film velice současný, je to zároveň film roku a možná i film, který definuje celou generaci,“ napsal The Cinematic Reel. „Anderson prokazuje dosud nevídaný talent pro akční scény a napětí,“ všímá si The Hollywood Reporter a mnoho kritiků dodává, že jde o dosud jeho nejvtipnější film, který dokáže chvíle zábavné absurdity míchat s nefalšovaným thrillerem. „Zní to zvláštně, ale nejlépe by to šlo popsat jako akční komedii v obřím měřítku,“ míní Consequence, zatímco Variety mluví o mixu žánrů, které zprostředkovávají strachy a úzkosti dnešní doby, ale jde zároveň „o velice lidské drama jednotlivých postav, do jejichž pocitů a perspektiv se snadno vcítíte“.
Leonardo DiCaprio v roli předvádí hereckou extratřídu a jako antisystémový bojovník Bob, který už má ty nejlepší roky za sebou, se může vrátit k fyzickému herectví a komediálnosti, jakou předváděl ve filmech Vlk z Wall Street nebo Tenkrát v Hollywoodu. Nijak za ním nezaostávají ani Sean Penn jako hlavní padouch Lockjaw, z něhož klidně mohla být směšná karikatura, ale on dal podle Next Best Picture postavě „skutečně znepokojivou směs nepředvídatelnosti a záludnosti“. Největším objevem snímku je však Chase Infinity v roli Bobovy unesené dcery Willy, která „se nejenže vyrovná ostatním prvotřídním hercům, ale naprosto vládne každé scéně, v níž se objeví“.

Úchvatnou vizuální stránku kombinující nervně působící a roztřesené záběry z ruky s pečlivě komponovanými a ladně se pohybujícími celky zajišťuje použití klasického velkoformátového analogového formátu VistaVision, který nedávno vrátil na výsluní snímek Brutalista. „Finále filmu nabízí automobilovou honičku, která nejde obrazově přirovnat k ničemu, co dosud bylo natočeno – je velmi divoká a velmi podivná,“ přibližuje recenze Little White Lies. Pokřivenou perspektivu hrdinů skvěle ilustruje soundtrack Andersonova dlouholetého spolupracovníka Jonnyho Greenwooda, kytaristy a producenta kultovních Radiohead, který by si podle mnohých snad konečně mohl dojít pro Oscara. „Jeho hudba je pro fungování všeho nepostradatelná, zrcadlí nálady hrdinů, vytváří kontrasty a zkrátka je nezbytným dílem skládačky,“ zdůraznil The Daily Beast.
Snímek ukazující zblízka rozklad americké společnosti, jehož předlohou je hojně diskutovaný román Městečko Vineland od Thomase Pynchona, má na Rotten Tomatoes 96 % pozitivních recenzí, ale více vypovídající je mimořádné skóre 96/100 na Metacritic. Většina recenzí udělila absolutní známku značící mistrovské dílo, přičemž nevadila ani neskromná stopáž 161 minut. Podle Mama’s Geeky snímek nedá divákovi vydechnout, natož aby se díval na hodinky, a kritička z Esquire napsala: „Popravdě řečeno, bylo v něm toho tolik, že se to najednou ani nedalo vstřebat, v mém případě nadvakrát.“
Jedna bitva za druhou vstoupí do českých kin 25. září. V hlavních rolích se představí Leonardo DiCaprio, Sean Penn, Benicio Del Toro, Regina Hall, Teyana Taylor, Chase Infinity, Alana Haim či Wood Harris.
Zdroj: Rotten Tomatoes, Metacritic
Video: český trailer filmu Jedna bitva za druhou