21. června 2023 10:50

Téma: Proč se netočí víc drsných komiksových filmů?

V současnosti vznikají komiksové filmy pro všechny věkové kategorie, nejčastěji ale jejich tvůrci loví v dětském publiku. Proč nemáme víc krvavých komiksových filmů? A jak moc je vlastně potřebujeme?

Komiksové filmy začínají v kině pomalu ale jistě oslabovat, studia to ale nevzdávají a zkouší to s novými obměnami, které můžou přitáhnout publikum. Marvel začal rozvíjet své univerzum napříč médii a kromě každoročních filmů vypráví superhrdinské příběhy na podstatně širší ploše televizních seriálů. Warneři poslední dobou nevědí, kam mají své superhrdinské licence vést, a tak ještě pořád mění tón svého univerza, zároveň rozvíjejí paralelní superhrdinské série. V rámci jedné z nich nás například čeká už třetí aktuální Batman a nikomu asi nepřišlo divné hnát kiny napříč následujícími lety tři různé interpretace temného rytíře zároveň.

Nakonec je tu Sony, které vyšle do kin už třetí film zahrnující samostatné dobrodružství Spider-Manova padoucha. Na nic moc jiného než spidermanovské univerzum práva nemá a pavoučí muž momentálně figuruje u MCU. Lovec Kraven je tedy dalším pokusem dobýt kina pomocí vedlejší postavy, nikdo ale úplně nečeká vyloženě hit. A to i přesto, že sází na poměrně divokou kartu – eRkovou přístupnost.

Trudný western i psychothriller

Venom mohl být slušným pokusem o temnou hrdinskou sérii (než definitivně sjel na kolej ztřeštěné komedie) a Morbius měl možnost ukázat zajímavé pojetí upírského mýtu, což spolehlivě pohřbil svou vnitřní nesoudržností a nesmyslností. Kraven je poměrně jednorozměrná postava, zabiják hledající rovnocenného soupeře, a trailer ani nic moc jiného nenabízí. To nejlepší, na co láká, je ukousnutý nos. Stačí to ale na přitáhnutí publika?

Komiksovky s přístupností R (tedy pro diváky starší sedmnácti let, kterým se s klidným svědomím může pustit film s krví, sprostými slovy a nahotou), jsou stále v menšině, přestože si Deadpool a Logan (na rozdíl od druhého Sebevražedného oddílu) nevedli špatně a Joker dokonce vydělal miliardu. Zapříčinil ale jejich úspěch právě eRkový rating?

Deadpool je populární postavou, přitažlivou svou infantilností, bezcharakterností a pubertálním humorem, Logan a Joker zase nalákali na subverzi vlastního mýtu, podvrácení naleštěné superhrdinské estetiky, jíž nás poslední léta krmila studia. Logan navíc hrál na westernovou estetiku a deziluzi superhrdinského života, zatímco Joker lákal na bezútěšnost svého světa, herectví Joaquina Phoenixe a proměnu totálního, leč neškodného losera v obávané monstrum.

Krev, násilí a vulgárnost pak těmto filmům posloužily jako dobrý nástroj k tomu, jak to podvracení dokreslit. Málokdy to bylo hlavní lákadlo, to leželo většinou v samotné premise, případně hlavní hvězdě nebo v popularitě postavy. V případě Lovce Kravena to hlavní lákadlo trochu postrádáme.

Dobrý nástroj

Mezi nejúspěšnější komiksovky navíc patří i ty s přístupností PG-13, tedy filmy hlavně pro náctileté diváky, kterým by krev, nahota a sprostá slova mohly vadit. Miliardu například vydělali i první Avengers, jimž vyšlo dlouholeté konstruování fikčního světa a propojení samostatných filmů. Ověřitelné tedy je, že násilí není bezpodmínečně nutné, může ale sloužit k atraktivitě. Proč se tedy netočí více násilných komiksovek? Je to celkem jednoduchý výpočet, PG-13 znamená dětské publikum a automaticky i mnoho doprovázejících rodičů, což je přece jen širší divácká skupina než dospělí fanoušci komiksových hrdinů.

Navíc pokud eRkovou přístupnost vnímáme jen jako nástroj a ne jako hlavní lákadlo, vyvstává otázka, jak moc eRkovou přístupnost potřebujeme, respektive jak velký vliv má samotný nástroj na úspěch filmu. Pravděpodobně spíš ne, protože vyjma Deadpoola na to málokterý komiksový film sázel jako na jediný validní prvek. V současné době, kdy tržby komiksových filmů nejsou zcela uspokojivé, se navíc taková sázka vyplatit nemusí. A je velmi pravděpodobné, že tuhle teorii brzy potvrdí i Lovec Kraven, jenž vedle ostatních eRkových komiksáren blízké budoucnosti (Joker 2 a Deadpool 3) působí jako velmi odfláknutý příbuzný.

Zdroj: Autorský text

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Zábavný / Esport / Publicistický