Tržby filmových studií za rok 2023: Disney zažil drsný a nečekaný pád
Filmovým průmyslem se v roce 2023 prohnal uragán, který změnil zavedené pořádky
Od roku 2015 byl Disney neohroženým králem filmových tržeb, který se mohl spolehnout na spolehlivé výkony komiksových a animovaných filmů či popularitu svých franšíz. Jenže v roce 2023 jistoty přestaly fungovat, často se obrátily v propadáky a na čele ho vystřídalo studio Universal.
Právě Universal vyprodukoval dva ze tří největších hitů roku – snímky Super Mario Bros. ve filmu (tržby 1,3 miliardy dolarů) a Oppenheimer (950 milionů). Když připočteme ještě kousky jako Rychle a zběsile 10 (704 milionů) a třeba produkčně levné a tedy velice efektivní horory jako Pět nocí u Freddyho (295 milionů) nebo M3GAN (181 milionů), znamená to souhrn celosvětových tržeb 4,9 miliardy dolarů za celkem 24 uvedených filmů.
Disney sice zažil výrazný propad, ale stále to stačilo na druhé místo se souhrnem tržeb 4,83 miliardy dolarů za 17 filmů. To nepůsobí vůbec hrozivě, ale pouze do doby, kdy se proti tržbám postaví obrovské rozpočty mnoha jeho snímků. Velká část se zařadila mezi propadáky, které nakonec skončily finančně v červených číslech, protože film obvykle musí utržit minimálně dvojnásobek rozpočtu, aby pokryl i náklady na marketing a distribuci.
Jedinou světlou výjimkou jsou Strážci Galaxie: Volume 3 (846 milionů), ale pak už to jsou spíše zklamání jako Malá mořská víla (569 milionů) a pořádná řádka průšvihů jako Indiana Jones a nástroj osudu (384 milionů), Přání (176 milionů), Strašidelný dům (117 milionů) nebo dvojice marvelovek Ant-Man a Wasp: Quantumania (476 milionů) a Marvels (205 milionů).
S výrazným odstupem třetí skončilo studio Warner Bros., které však má na kontě největší megahit roku Barbie (1,44 miliardy) či taky solidně vydělávající dvojici Wonka a Sestra II, ale na druhou stranu i sérii komiksových propadáků v čele s Flashem, Shazamem či Blue Beetlem... a nakonec odklad pokračování Duny na zimu 2024. Celkem to stačilo na 3,84 miliardy globálních tržeb.
Prakticky stejně na tom pak jsou studia Sony (2,09 miliardy) a Paramount (2,03). Sony slušně zabodovalo s filmy jako Spider-Man: Napříč paralelními světy nebo Equalizer 3, hůře už na tom bylo třeba s Napoleonem (v koprodukci s Apple TV). Paramount měl podobný problém jako Disney a modlil se, aby se jeho největší filmy vyhrabaly ze ztrát – jmenujme Mission: Impossible Odplata - První část nebo Dungeons & Dragons: Čest zlodějů.
Premiéry roku 2024 budou výrazně poznamenány loňskou hollywoodskou stávkou, která zpozdila mnoho produkcí. Jak moc se to odrazí na výsledné kvalitě, na produkčních nákladech a nakonec i na tržbách ukáží až následující měsíce. Uplynulý rok byl pro studiové šéfy každopádně dost tvrdou lekcí.
Zdroj: Screen Rant, Variety