Jak Disney pohřbil Marvel, Star Wars a Pixar? Expert perfektně popsal, co se stalo
Jak velké příběhy ztratily pod vedením mediální korporace své vzácné kouzlo?
Disney má problém. Na jeho prověřené značky už zdaleka není spoleh – řeč je o komiksových marvelovkách, sérii Star Wars a animovaných filmech studia Pixar. Každý rok sice některá ze značek zaválí, jenže daleko častěji jsou výsledky filmů buď jen uspokojivé, nebo svou pouť v kinech zakončí se ztrátou.
Kevin Feige, šéf Marvel Studios, šel v aktuálním rozhovoru přímo k pointě – dané filmy přestaly být pro diváky jedinečné a vzácné. Disney tlačil na šéfy jednotlivých značek, aby produkovali co nejvíc obsahu, a nikdo se pořádně nezamyslel nad tím, jaké mohou být následky. „Bylo toho na nás opravdu moc. Šlo o velkou firemní iniciativu, postavili nás před hotovou věc a nebylo daleko k tomu, aby to mnoho z nás donutilo odejít,“ popsal magazínu The Wrap, jak napjatá byla situace v zákulisí.

Snaha vyrobit co nejvíce obsahu, zejména pro streamovací službu Disney+, vedla k nevalně přijatým seriálům jako Moon Knight nebo She-Hulk: Neuvěřitelná právnička. Dočasně sice přilákaly pozornost, ale čísla z prvního čtvrtletí roku 2025 ukazují, že efekt byl jen krátkodobý – streamovací služba přišla o 700 tisíc uživatelů. „Průměrná kvalita produkce stáhla celou značku dolů a vyčerpala kreativní síly. Lidem už je lhostejná,“ přiznal anonymně bývalý producent Marvelu.
Širší kontext dal všemu marketingový specialista společnosti: „Kdysi, když jste šli na Star Wars do kina, šlo o něco výjimečného. Jenže je rozdíl mezi tím, když je jeden film za čtyři roky, a tím, že se vysílají za rok tři seriály a film navrch.“ V případě Star Wars už Disney dupnul na brzdu, protože kromě druhé sezóny Ahsoky nechystá nic televizního a třeba Mandaloriana poslal do kin.

Nejvíce strategií utrpěl Pixar. Loňské V hlavě 2 bylo sice obrovským hitem, ale ostatní filmy jen paběrkují, a to v době, kdy se rodinným filmům jinak velice daří. Snímky jako Elio nebo Mezi živly neměly nijak vřelé ohlasy a do kin přišly v době, kdy jiné pixarovky jako Proměna, Duše nebo Luca šly v mnoha zemích dokonce rovnou na stream.
Disney svou strategii ždímání nejoblíbenějších značek sice přehodnotil, ale až čas ukáže, zda není na záchranu příliš pozdě.
Zdroj: The Wrap, Geek Tyrant
Video – český trailer aktuální marvelovky Fantastická 4: První kroky