Barbie v recenzích: růžová jízda, která baví hlavně na úkor mužů
Populární panenka dostala film, který je zároveň oslavou i výsměchem popkultuře.
Dalo se to očekávat. Oslavné první reakce vybraných novinářů, které filmovou Barbie pasovaly za žhavé želízko v letošním oscarovém klání, se ukázaly jako lehce přifouknuté. Přesto do kin míří film, který je několik úrovní nad průměrem bežné letní žvýkačkové zábavy.
Zámořští kritici takřka bezvýhradně chválí. Rotten Tomatoes nasbíralo 90% pozitivních recenzí s průměrným ratingem 8,3/10, podobně Metacritic hlásí skóre 82 z maximální možné stovky. Český distributor neuspořádal novinářskou projekci a film tak viděla s předstihem jen předem vybraná skupina novinářů. Například Kamil Fila z Kinoboxu dal 90% a shrnul svůj text slovy: „Unikátní typ zábavného filmu, který může pobavit i urazit všechny. Pestrobarevný muzikál, jenž si utahuje i těží z kýčovitosti popkultury. A překvapivě také existenciální drama, feministický pamflet a ledacos jiného.“
Recenze se shodují na tom, že je film energický, skvěle obsazený, zahraný a hlavně vytvořený s láskou a citem pro detail. Vyzdvihováno je provedení Barbie Landu i taneční sekvence, z nichž je cítit poučenost těmi nejlepšími hollywoodskými muzikály, které dotáhly umění studiových kulis a přehnané umělosti k dokonalosti. „Pějme slávu autorce výpravy Sarah Greenwood, kostýmům od Jacqueline Durran a kameramanovi Rodrugu Prietovi,“ píše Chicago Tribune.
Scénář, obzvlášť v první polovině, která se odehrává hlavně v Barbie Landu, chytrým způsobem pracuje se světem, kde jsou stereotypy obrácené naruby a panuje v něm barevná verze matriarchátu a muži jsou jen... Kenové. V druhé polovině však ztrácí na vtipnosti i kousavosti a začíná kázat.
„Jedna z postav pronese ve třetím dějství dlouhý proslov o tom, jaké je to být ženou, o protichůdných nárocích, které na ně společnost klade... a je to kázání, které zabíjí tempo - navzdory mnoha přesným postřehům je příliš těžkopádné, příliš vtíravé,“ všímá si server RobertEbert.com, pro který je film značně nevyrovnaný a občas neví, jestli chce být víc milou rodinnou zábavou, reklamou na panenky značky Mattel, nebo se spíše vysmívat panenkovským stereotypům, na nichž Barbie tradičně stojí.
"Pořád jde svým způsobem o obří dvouhodinovou propagaci produktu, i když ne víc než třeba Lego Movie, přesto se Barbie nedá tak snadno zařadit do přímočaré komediální škatulky,“ shrnul britský The Guardian a zdůraznil, že chce hlavně příjemně bavit, často na úkor mužů, což se jí s přehledem daří.
Zdroj: Rotten Tomatoes