8. května 2015 18:00

Recenze: Ženský pohled na Avengers: Age of Ultron

Akční pecka s „lidskými“ superhrdiny z jiného úhlu pohledu.

Kolega z redakce Prima COOL mě požádal, jestli bych mu nenapsala recenzi na Avengers: Age of Ultron tak trochu z ženského pohledu. A jelikož obyčejně píšu o pořadech typu Máme rádi Česko nebo Cesty domů, tuhle libůstku jsem si nemohla nechat ujít.

Jako správný fanoušek vyhlížím každý snímek s „avengeří“ tematikou dosti netrpělivě. A musím říct, že to čekání na dvojku Avengerů od posledního Iron Mana bylo fakt dlouhé (sice mezi tím proběhl ještě The Winter Soldier, ale toho jsem zas až tak toužebně nevyhlížela, Captain America nepatří zrovna mezi moje oblíbence. Navzdory očekávání mě ale zrovna tenhle snímek dost potěšil!).

Moje hodnocení Avengers: Age of Ultron je tedy předvídatelné – ten film je super! Vlastně už od první minuty dává akční řež tušit, jakým směrem se bude film odvíjet. Protože jsem na filmu byla v IMAXu, nemůžu nepodotknout, jak výrazně se zlepšila 3D animace. To bylo patrné od úplného začátku. Člověk měl pomalu pocit, že mu letící tříska vypíchne oko. Tohle „třidéčko“ se začíná skoro blížit reklamní imaxové sekvenci před filmem (víte, co myslím, to odpočítávání, které končí krystalicky modrým 3D obrazem s logem IMAX).

Děj filmu je vcelku jednoduchý – Avengers si od zlovolné organizace Hydra odnesou „cosi“, co Stark ruku v ruce s Jarvisem přetransformuje v „cosi“ hodně inteligentního, umělého, a nebezpečného (ano, tady vstupuje na scénu umělá inteligence alias Ultron!). Ultron má sice vzniknout za účelem ochrany a vlastně záchrany světa, nicméně i geniální mysl Tonyho Starka má své mezery, takže se vše trochu zvrtne a namísto světového míru pro lidi začne Ultron uskutečňovat světový mír po svém. Tedy bez lidí. A Avengers budou mít sakra práci, aby ho dostali zpátky do otěží. Na scéně je zase „Lokiho“ žezlo aneb původce nezkrotitelné, nevysychající energie, máme tu ale i pár novinek. Dva „vylepšené“ sourozence, hodně rychlého bráchu a ségru, která dokáže udělat každému pěkný zmatek v hlavě. A taky se na scéně objeví nový Avenger Vision, fialový týpek s hlasem Paula Bettanyho (mimochodem je to ten, co normálně mluví Jarvise, domyslete si sami…).

Dobrou dynamiku filmu na můj vkus trochu narušují vylepšená dvojčata, hlavně holka a její výlety do hlav Avengerů. Záměrem zřejmě bylo Avengery trochu polidštit („každý máme své démony“), ale na mě toho bylo až moc. Mile v tomhle ohledu překvapil Captain America. Jeho vlastní běsi totiž nebyly zdaleka tak plné patosu jako u ostatních. Na rozdíl třeba od Black Widow, která touží po dítěti (no vážně!). Ani rodinně-vztahová linka filmu, která se týká zaprvé Hawkeyeovy dobře ukryté rodiny a dětiček a za druhé jiskření mezi Bannerem a Nataschou, mě moc nenadchla. Ale chápu ji jako úlitbu drahým polovičkám komiksových závisláků, aby měli doprovod do kina. Zpráva je holt jasná: i Avengers jsou lidi!

Co se ovšem hodně povedlo, je vizuální stránka filmu. Je to výpravno samo! Třeba takový Ultron vypadá, jako by před kamerou chodila reálná postava, stejně tak většina robotů. Mimochodem, jeho „fauní“ vizáž by mohla malým dětem klidně nahánět hrůzu. Nebýt ovšem všudypřítomné ironie v projevu. Na umělou inteligenci mě, přiznávám, docela pobavil. Vklad Tonyho Starka se zkrátka nezapře. Taky mě zaujalo, že byla Scarlett Johansson během natáčení těhotná – buď jsem to naprosto nevnímala, protože jsem na obřím plátně sledovala něco jiného, nebo její rostoucí těhotenské břicho prostě hodně důmyslně zakamuflovali. K čemuž se přikláním.

A jaký by tedy měl být můj verdikt? Dala bych 4,5 hvězdičky z pěti. Akční jízda plná špičkových efektů, na kterou mě bavilo koukat i při natažené stopáži skoro dvě a půl hodiny, musí potěšit každého milovníka komiksových předělávek. A ono koneckonců, i ty rodinky a vztahy můžou spoustu lidí pobavit.

dee

Karel Ryška

šéfeditor FTV Prima, COOL & ZOOM