1. května 2015 14:00

Recenze: Jak se povedl komiksový megahit Avengers: Age of Ultron?

Nejmocnější hrdinové světa jsou znovu pohromadě. Kdo by měl jít do kina a kdo naopak může zůstat doma?

Komiksovka Avengers: Age of Ultron není pro náhodné kolemjdoucí. Ačkoliv brzy půjde o třetí nejvýdělečnější film všech dob, na rozdíl od Avatara a Titaniku (nebo prvních Avengers) jde především o epickou událost pro fanoušky, kteří se orientují v předcházejících deseti filmech. A není jim tedy potřeba vysvětlovat, kdo je Iron Man, jak vznikl Hulk a odkud se vzal superhrdinský tým, který pravidelně zachraňuje celý svět.

To je zhruba to hlavní, co byste o dvojce Avengers měli vědět. Film vás totiž rovnou hodí do akce a přepokládá, že dobře znáte jeho protagonisty, viděli jste minimálně první díl a tudíž nebudete řešit, co je sakra Lokiho žezlo a proč nesmí zůstat v rukách padoušské organizace jménem Hydra. Film už zběsilým akčním otvírákem dává jasně najevo, že se tu na uvádění do děje hrát nebude. Zejména proto, že se stamiliony vydělají automaticky, a tak si scenárista a režisér Joss Whedon může tenhle netradiční přístup dovolit.

Sváteční diváky to asi nepotěší, ale jak už jsem uvedl výše, komiksové studio Marvel je ve výjimečné pozici a může uspokojovat zejména hlasitou fanouškovskou základnu. Při absenci dohánění je totiž víc času na vztahy mezi postavami, oživování papírových legend a složitější děj, který stojí na velkém omylu Tonyho Starka. Cílevědomý inženýr tentokrát stvoří umělou inteligenci jménem Ultron, jíž dá za úkol zachránit svět. Superchytrý program ale rychle pochopí, že světu nejvíce škodí lidé, a tak začne chystat důmyslnou globální zkázu.

Té samozřejmě mohou zabránit jen Avengers, kteří se s Utronem pomlátí hned na čtyřech kontinentech. Důmyslné akční hrátky, jež jsou hlavně přehlídkou zajímavé kooperace všech hrdinů, ale ve filmu nehrají prim. Whedona totiž mnohem víc zajímá polidšťování nejmocnějších bojovníků světa, kteří se musejí utkat s nejděsivějšími momenty svých životů a ujasnit si, jak chtějí strávit svůj život a co po sobě hodlají zanechat. Zahánění celosvětové zkázy holt není snovou prací pro každého. A v Age of Ultron je konečně čas na to, aby se tahle drobnost důkladně rozebrala.

Hulk s Black Widow tak řeší neobvyklé romantické pouto, Tony Stark žvýkání příliš velkého sousta, Kapitán Amerika touhu po konci války a Thor strach z vlastního selhání galaktických proporcí. Nejvíc prostoru ale výjimečně dostává Hawkeye, který se z "toho šestého Avengera" mění v srdce týmu a důležitého mentora, jenž jako jediný přesně ví, co dělá a po čem touží. Bravurní tah. Dění dvojky Avengers je tak mnohem lidštější a osobnější než povrchní pošťuchování v jedničce, která měla čas zejména na klasické blockbusterové potěšení.

Age of Ultron toho zkrátka nabízí mnohem víc než první díl. A i když to nemusí být zcela očividné, jelikož je tu kladen menší důraz na obecnou zábavu a větší na čistě komiksové momenty, právě proto se jedná o tak kompaktní a svěží podívanou. Kdekoho ten nával akce a dialogů, v nichž se ironický robot paktuje s naštvanými supersirotky, samozřejmě nebude bavit. Pokud ale máte blízko ke kresleným sešitům a baví vás superhrdinové, pro než je alfa i omega záchrana anonymních civilistů, čeká vás vyčerpávající komiksová jízda, jíž si s chutí určitě dáte několikrát. Jak je totiž u Whedona zvykem, všechny dialogy a dějové zákruty tu mají svůj smysl. A díky bohu nic z toho nepřehlušují nadbytečné exploze.

Hodnocení: 9/10

Jak se film líbil vám? Dejte vědět v diskuzi!

Karel Ryška, Prima COOL