Motorka budoucnosti je na prodej a umí neskutečné věci. Vyjde však sakra draho
Extrémní technické parametry doplňují chytré systémy, které se mají postarat hlavně o bezpečnost jezdce.
Finská společnost Verge Motorcycles zveřejnila před začátkem veletrhu CES bližší podrobnosti k vrcholnému modelu své stáje chytrých elektrických motorek. Jmenuje se Verge TS Ultra a kromě skutečně mimořádného výkonu má jít taky o technologicky nejpokročilejší motorku, jaká kdy jezdila po silnicích. K prvním majitelům by měla dorazit už v polovině roku 2024.
Unikátní stroj nabízí výkon 201 koňských sil s neuvěřitelným kroutícím momentem 1200 Nm, což je skoro dvakrát více než třeba Corvette E-Ray. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 2,5 sekundy, dojezd činí až 375 km, baterie se zvládne nabít za 25 minut. Nejvýraznějším prvkem je zadní kolo bez středového náboje s integrovaným elektromotorem.
Elektrická motorka Verge TS Ultra Zdroj: Verge Motorcycles
Problémem mnoha e-biků je totiž, že mají vysoko v rámu těžké komponenty jako baterie či motor, což zvyšuje těžiště a zhoršuje jízdní vlastnosti. Verge Motorcycles to vyřešili tím, že baterii umístili úplně dospod. Jenže co s motorem? „Dospěli jsme k názoru, že ho budeme muset přesunout mimo hlavní šasi, tedy do zadního kola,“ vysvětlil hlavní inženýr Marko Lehtimäki.
Kybernetická jízda
Systémem ABS nebo kontrolou trakce technologické vybavení teprve začíná. Je opatřena GPS, gyroskopem, akcelerometrem a šesticí kamer monitorujících 360 stupňové zorné pole a předním i zadním radarem varujícím před blížícími se objekty formou dvou velkých displejů s výpočetním a grafickým jádrem běžícím na nejnovějším enginu Unreal. Celý inteligentní palubní systém byl nazván Starmatter.
Motorka je online skrze vlastní datové připojení včetně OTA aktualizací, Wi-Fi či Bluetooth. Výrobce slibuje přidávat funkce na základě vyhodnocování jízdních dat i pokročilé asistenty přizpůsobující se stylu daného jezdce.
Protože sledování displejů ve vysoké rychlosti není zrovna bezpečná disciplína, systém bude napojený na next-gen helmu, kde se o varování postará prostorový 3D zvuk neboli spatial-audio. „Prostorový zvuk a přesně lokalizované varovné signály jsou opravdu důležitou součástí celého systému,“ zdůraznil Lehtimäki.
Hi-tech přirážka
Z výše uvedeného je zřejmé, že nepůjde o zrovna lidový stroj. Základní konfigurace začíná na ceně 44 900 euro, tedy v přímém přepočtu zhruba 1,1 milionu korun. Verge Motorcycles nabízí i méně vybavené modely jako třeba TS Pro se stejným konceptem, podobným impozantním výkonem 137 koňů, dojezdem 350 km i inteligentním systémem (ale bez tolika kamer a čidel). Ten začíná na snesitelnějších 29,9 tisících eur (730 tisíc Kč). U něho vznikla i speciální edice ve spolupráci s finskou závodnickou legendou Mikou Hakkinenem.
Zdroj: Cycle World, The Verge