Potvrzeno: YouTube vykuchá tlačítko dislajk. Proč to není dobrý nápad?
Boj s internetovou šikanou a negativitou se dotkne funkčnosti YouTubu.
YouTube oznámil, že postupně přestane u všech videí zobrazovat počítadlo palců dolů, neboli tlačítka To se mi nelíbí. Chce tím zabránit internetové šikaně a dislajkovým útokům, které se v posledních letech staly trendem. Zároveň tím však omezí důležitou funkci, na základě které se mnoho uživatelů dosud rozhodovalo, zda danému videu budou věnovat svůj čas.
Zástupci YouTubu uvádějí, že se rozhodli na základě testování, kdy některým uživatelům počítadlo dislajků vypnuli a sledovali, jak se mění jejich chování. „Potvrdilo se, že skutečně došlo ke snižení používání tlačítka. Od nynějška bude počet dislajků soukromý, uvidí ho pouze autoři videí, pokud budou chtít,“vysvětluje ve videu opatřeném českými titulky manažer YouTubu Matt Koval. Diváci budou moci videa nadále označovat dislajkem, ale tato akce bude použita jen k doladění jejich osobních doporučení.
Z analýzy dat chování diváků prý také vyšlo najevo, že si diváci pouští videa, i když mají vysoký počet dislajků. Dislajky totiž často neslouží uživatelům pro označení neužitečnosti či nekvality videa, ale jako vyslovení nesouhlasu s názorem nebo osobou ve videu. Zejména menší tvůrci se tak musí potýkat se stresem a pocitem ponížení, když se pod jejich videem začínají kupit dislajky.
Většinu argumentů proti odstranění počítadla ve svém videu shrnuje známý technologický youtuber Marques Brownlee. YouTube je totiž hned po Googlu druhým nejpoužívanějším vyhledávačem na internetu a diváci chtějí mít možnost nějak rychle posoudit kvalitu výsledků, obzvlášť když hledají různé návody, postupy a informační videa.
YouTube srovnává s velkými on-line obchody nebo streamovacími službami, kde lidé posuzují nabízené produkty nebo třeba filmy taky na základě hodnocení ostatních uživatelů. „Umíte si představit, že by třeba on-line tržiště odstranila hodnocení produktů nebo prodejců, aby ochránila jejich duševní zdraví a zabránila review bombingu? Jasně, fungovalo by to, ale taky by to zhoršilo použitelnost ze strany nakupujících," vysvětlil Brownlee. Tvrdí taky, že odstraněním počítadla dislajků se negativita přesune do komentářů, kde může na tvůrcích napáchat ještě větší škody.
Co myslíte vy?