Šéf Facebooku přiznal, že nemá zbraň proti ruským dezinformacím. Co navrhuje?
Mark Zuckerberg řekl, že Facebook nezvládá dostatečně bojovat s šířením dezinformací.
Facebook podle slov jeho šéfa nemá dostatek nástrojů, aby dokázal úplně zabránit šíření dezinformačních kampaní. Daleko větší roli by podle něho měla hrát americká vláda, která podle něho nepřijala žádná opatření v reakci na ruské snahy ovlivnit poslední prezidentské volby. Mark Zuckerberg to řekl na konferenci Aspen Ideas Festival.
Největší sociální síť po kauzách z minulého roku přiznala, že se ruští uživatelé vydávali na Facebooku za americké aktivisty a cílili na Američany politická sdělení a pomocí facebookových kampaní podporovali šíření hoaxů a fake news ze sítě vlastních spolupracujících médií.
"Od té doby vidíme nárůst podobných aktivit v mnoha dalších zemích, a to nejen ze strany Ruska... Sami však nemůžeme zastavit všechny," posteskl si Zuckerberg a řekl, že na boj s dezinformacemi vydá Facebook aktuálně zhruba miliardu dolarů ročně.
“As a private company, we don’t have the tools to make the Russian government stop…we can defend as best as we can, but our government is the one that has the tools to apply pressure to Russia, not us.” —Mark Zuckerberg, @Facebook CEO https://t.co/zZx4M5Nr3t #AspenIdeas pic.twitter.com/Z0ZYVFwyZK
— Aspen Ideas (@aspenideas) June 26, 2019
Zuckerberg se snaží přesunout zodpovědnost za kontrolu obsahu alespoň částečně mimo samotnou firmu. Usiluje, aby vznikla mezinárodní pravidla, na něž by dohlížely nezávislé orgány.
Jako příklad složitosti problematiky uvedl nárůst šíření podvržených videí, které zaměňují tváře a hlasy lidí pomocí umělé inteligence, tzv. deepfakes. Facebook podle něho stále nemá jasno, jak se k nim postavit, zda stejným způsobem jako k běžným nepravdám a hoaxům.
Jejich blokováním může omezovat satiru či umělecký komentář reality. Nechce proto rozhodovat, zda je takové video "pravdivé" a radši by nechal rozhodování na spolupracujících partnerech.
Máte pocit, že Facebook nezvládá boj s dezinformacemi?