Nový elektromobil zlomil legendární rekord a natřel to všem spalovacím motorům
Klasické motory se můžou chystat do důchodu i v kategorii supersportů.
Volkswagen se stal držitelem nového rekordu na legendárním závodu do vrchu Pikes Peak International Hill Climb. Dosáhl ho s elektrickým speciálem I.D. R Pikes Peak s výkonem 500 kW, tedy 680 koní. Překonal nejenom dosavadní rekord mezi elektromobily, ale i nejrychlejší čas všech dob, který stanovil Sébastien Loeb v roce 2013; a to o impozantních 16 vteřin!
Za volantem seděl Romain Dumas, který si zapsal nový rekordní čas 7:57,148 minuty. Stačil mu na to přitom jediný pokus. Proslulá a velice náročná trasa k vrcholu 4302 metrů vysoké hory v Coloradu měří celkem 19,99 kilometru, na kterých je 156 zatáček.
Stejně jako předchozí držitelé rekordů, byl i speciál od Volkswagenu do detailu vyladěný na podmínky Pikes Peak. Elektromobil vážil včetně akumulátorů 1100 kilogramů a speciální pozornost byla při softwarových simulacích věnována přítlaku, který ve vysoké nadmořské logicky klesá. Výsledkem je obrovský přítlačný spoiler na zádi.
Výjimečný byl vůz taky svými schopnostmi nabíjení. Pravidla závodu totiž stanovují, že v případě přerušení závodu musí kompletní nabití akumulátorů proběhnout do 20 minut. O dobíjení se postaraly speciální elektrické generátory na glycerol, které nevylučují prakticky žádné zplodiny.
V které další disciplíně mohou elektromobily pokořit klasická auta? Napadá nás závod 24 hodin Le Mans, kde je výzvou především vyladit spotřebu. Dojezd i výkon elektrických závodních aut už je však dnes takřka srovnatelný s těmi klasickýmí. Mluvíme samozřejmě o případu, kdy by se auta nedobíjela, ale střídala by se jim celá baterie – na jednu by auto jelo, druhá by se mezitím dobíjela.
Souhlasíte, že už spalovacím motorům skutečně začíná zvonit umíráček?