Bitvu o nejhodnotnější značku na světě znovu vyhrál Apple
Čelo už tradičně okupují technologičtí giganti.
Apple se stal opět nejhodnotnější značkou světa, když po pěti letech vystřídal na čele Amazon a Google. Meziročně hodnota Applu vzrostla o závratných 87 procent na 263,4 miliardy dolarů, což dělá zhruba 5,8 bilionu korun. Druhý je Amazon, který vzrostl o 15 procent a třetí Google s růstem 1,4 procenta.
První desítce podle organizace Brand Finance dominuje sedm amerických značek, ale dostal se mezi ně taky pátý korejský Samsung, osmá Čínská průmyslová a obchodní banka (ISBC) a rovněž čínský WeChat, který desítku uzavírá.
V době globální pandemie se z nejvěšího růstu těšily právě technologické a e-commerce firmy, což dokazuje třeba dvojnásobný růst čínského on-line prodejce Alibaba.com. Skokanem roku je Tesla, která svou vizí elektromobility drtí růstem tradiční výrobce automobilů – vyrostla o 158 procent a dostala se z loňského 147. místa až na letošní 42. pozici.
Nejhodnotnější značky pro rok 2021
Není překvapením, že si pohoršily firmy, které se zabývají cestováním, ubytováním nebo pohostinstvým – třeba Airbnb nebo Marriot vypadly z žebříčku, poklesl třeba taky McDonald’s nebo Starbucks.
Hodnota značek se vypočítává nejen z jejich tržního odhodnocení, ale taky oblíbenosti a síly samotného brandu nebo výše licenčních poplatků. Apple by však byl za loňský rok světovou jedničkou i čistě podle tržní kapitalizace.