27. března 2024 14:10

Unikátní LEGO model hypersportu navrhnul Čech. Byl složen za pouhých 24 hodin a je vystaven v Praze

Na závodních okruzích zvládne letět i třístovkou. Moderní hypersport Peugeot 9X8 Hybrid, který se účastní i slavného závodu Le Mans, má nyní svého bratříčka v Česku. Ten sice nedokáže jet šílenou rychlostí, zato je výjimečný tím, že je složen z 626 392 dílků stavebnice Lego. Unikátní model má výraznou českou stopu: navrhoval ho český designér Lubor Zelinka a kompletně vznikl v továrně Lego v Kladně.

V pondělí večer dorazil do pražských Holešovic nákladní vůz s jedinečným artiklem. Kolem desáté večer se na parkovišti u showroomu obchodu Alza scházela skupinka, která zvídavě pozorovala, co se skrývá v přívěsu pod šedou plachtou.

Čtěte také: RECENZE: Nadupané titanové monstrum s inteligencí. Čím zaujme Samsung Galaxy S24 Ultra?

O několik desítek minut později bylo jasno. Model Lego Technic Peugeot 9X8 Hybrid v životní velikosti. Dánský výrobce stavebnic se rozhodl, že model závodního vozu, který prodává v měřítku 1:11, postaví i v životní velikosti. Dříve už takto vznikly vozy Bugatti Chiron nebo Lamborghini Sián.

Autorem Peugeotu 9X8 Hybrid je třiatřicetiletý designér Lubor Zelinka. Pro Lego pracuje více než deset let a do malých kostiček se zamiloval už jako dítě. „Moje máma mi koupila stavebnici a dala mi ji, když mi byly asi tři roky. To jsem si začal stavět a už jsem nikdy nepřestal,“ řekl Zelinka pro CNN Prima NEWS při instalaci modelu.

Celý vůz vznikal výhradně v České republice. Na modelu v životní velikosti se podílely desítky pracovníků, významnou práci ale odvedl úzký tým dvanácti lidí. Na začátku dostali zadání, jak převést stavebnici, která se běžně prodává, do rozměrů odpovídajících skutečnosti.

Jen příprava a návrh projektu trvaly několik měsíců. Designéři museli propočítat, jak jednotlivé dílky zvětšit, jak skládat kousky stavebnice dohromady a celou tu dobu museli myslet i na výzvu, která před nimi byla.

Závodní speciál

Sportovní vůz Peugeot 9X8 Hybrid je závodní speciál, který se účastní vytrvalostních závodů po celém světě. Kombinuje spalovací motor s elektromotorem a pomocí aerodynamiky se vyznačuje výjimečnou energetickou účinností.

Také se účastní 24hodinového závodu v Le Mans. Právě u slavné události se v Legu inspirovali. Za stejnou dobu modeláři museli složit celý vůz. „U velkých modelů se snažíme, aby tam bylo vždy něco navíc. Bugatti Chiron jezdilo, Lamborghini Sián bylo designové a estetické cvičení. Tady byla výzva, že to postavíme za 24 hodin, protože to je okruhový speciál pro Le Mans,“ vysvětluje český designér.

To se nakonec povedlo a do Prahy už přijel kompletně sestavený vůz, který stačilo vyložit z náklaďáku a přesunout ho do showroomu Alzy.

Jedna velká hádanka

„Jsem člověk, co má rád hádanky a rébusy. Tohle bylo osm měsíců nepřetržitého rébusu, kdy se v noci probudíte a nemůžete spát, protože přemýšlíte, že tady potřebujete něco dát, ale máte tam jeden díl a už tam není místo,“ popisuje Zelinka, jak mu stavba vozu potrápila mozkové závity.

Součástí modelu jsou speciální elementy, které tvarem odpovídají jednomu dílku Lega, ale skládají se ze stovek až tisíců malých kousků. Designéři museli takto zvětšit 200 druhů dílů Lego Technic.

„Největší kus měří 70 krát 44 krát 9 centimetrů, váží 5,3 kilogramu a skládá se z ohromujících 5 335 dílů. To je téměř trojnásobek původní stavebnice,“ tvrdí Zelinka.

Modeláři pak dostali pytle a bedny jednotlivých kostiček a vrhli se na skládání podle návodu. Při sestavování sportovního vozu sice žádný kousek neztratili. Naopak se jim přihodila věc, kterou velmi dobře zná každý milovník této stavebnice. Po složení jim několik dílků zbylo.

„Když stavíte, tak vám na konci vždycky něco zbude. Pak si říkáte, je to náhradní díl? Nebo jsem to někde zapomněl? Tak takhle vepředu před čelním sklem je anténa, než se připojí na rám. A to nám zůstalo v ruce a chvíli jsme si říkali, to nám asi nemá zůstat,“ říká Zelinka s úsměvem, že svoji stavebnici a zážitek ze stavění Lega zreplikovali do posledního detailu.

Sportovní vůz v životní velikosti je v Česku k vidění až do 14. dubna, poté se vydá na svou cestu po světě, kterou zakončí v ředitelství Lega v Dánsku jako všechny ostatní velké modely.

Zdroj: Autorský text

Video, které jste mohli minout: Létá na kole a pátrá po rodině. Česká hra Wind Rider láká na dieselpunkový svět

Jan Hrušovský

redaktor FTV Prima, CNN Prima NEWS

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný