10. ledna 2023 12:15

Nejlepší seriál roku už teď? První recenze The Last of Us odhalily, jestli nás čeká pecka nebo velké zklamání

První recenze jednoho z nejočekávanějších seriálů roku 2023 konečně prozradily, zda tvůrci zvládli doručit očekávanou kvalitu.

Kvality herní předlohy The Last of Us jsou nesporné. První díl je považován za jednu nejlepších příběhových her vůbec, dvojka na tom byla podobně, i když část fanoušků nemohla skousnout způsob, jakým se odvrátila od svých původních hrdinů. Seriálovou adaptaci provázejí až nezdravě nastavená očekávání, protože se na ní podílí hlavní tvůrce hry Neil Druckmann a Craig Mazin, scenárista stojící za oceňovaným Černobylem.

A podle čerstvých recenzí první devítidílné sezony, která odstartuje už 15. ledna, výsledek rozhodně není zklamáním. Rotten Tomatoes zaznamenal 100% pozitivních recenzí s průměrným ratingem 9.0/10, na agregátoru Metacritic svítí skóre 84 z maximální možné stovky, což je na první sérii, kdy se seriály teprve rozjíždějí a kritici bývají opatrní, opravdu krásný výsledek.

Mnoho recenzí (kritici viděli všech devět dílů) se shoduje na tom, že jde bezpochyby o nejlepší videoherní adaptaci všech dob, ale že seriál obstojí taky sám o sobě, bez znalosti a lásky k předloze. „Druckmann a Mazin vzali nezapomenutelný příběh a udělali ho bohatší a působivější, protože nás nechají žít s postavami ve světě takovým způsobem, jaký ve hře nebyl možný,“ rozplývá se Collider.

Největší on-line herní magazín IGN udělil známku 9/10 a napsal: „Daří se jim vybudovat svět ze hry, ale zároveň změnit některé prvky tak, že jejich efekt je skutečně ohromující.“ Vyzdvihují chemii mezi hlavními postavami, zejména výtečnou Bellu Ramsey v roli Ellie. Všímají si taky, jak se seriál správným způsobem rozhodl pro upozadění akce a násilí, ale soustředí se spíše na dopady krutého světa na chování jeho obyvatel. Vytýkají pouze občasnou uspěchanost, jak se seriál snaží dospět do finále, což u diváků neznalých předlohy může vést ke zmatku z mnoha různých důležitých aspektů světa – Světlušky, FEDRA, parazitické houby...

Vanity Fair vnímá, že seriál přichází do už dost obehraného žánru postapokalyptických seriálů, takže nepůsobí nijak objevně. Je však po všech směrech dobře zvládnutou a skvěle vypadající adaptací, která nepůsobí pouze jako zbytečný přívěsek své předlohy – třeba i díky tomu, že sérií flashbacků rozšiřuje charaktery a motivace svých hrdinů a v několika dílech přináší zajímavé odbočky od hlavní příběhové linky.

Právě dějové odbočky vyzdvihuje ve své oslavné recenzi za 5/5 taky prestižní Empire: „Jádro zůstalo v zásadě nezměněno, ale seriál je možná nejsilnější tam, kde se odchýlí. Nejvíce strhující je takřka samostatně stojící třetí díl, který vypráví příběh mistra v přežívání Billa, zde hraného Nickem Offermanem. Bez toho, abychom příliš prozrazovali, musíme říct, že je až překvapivě romantický, a jde o jednu z nejsilnějších epizod, jaké seriálová tvorba v poslední době nabídla.“ Empire se dále pozastavuje se i nad bohatostí a detailností celého světa, což umožnil jak štědrý rozpočet, tak perfekcionismus tvůrčího týmu.

Zdroj: Metacritic