7. dubna 2017 16:17

Takhle se vymýšlejí vtipy do Simpsonových!

Těžká robota, nebo práce snů?

Jaké to je, živit se vytvářením osudů i humoru nejslavnější kreslené rodinky světa? Pro Bussiness Insider se s postupem svěřil scenárisa Joel Cohen, který pro Simpsonovi psal scénáře po víc jak 16 let. Paradoxně přitom sám pro sebe neměl mnoho povzbuzujících slov.

"Jsem ten nejhloupější chlápek v jakékoliv místnosti, ale v téhle (scenáristické) obzvláště," řekl Cohen, "Tuhle práci dělá spousta lidí se vzděláním z Ivy League, opravdu chytrých a talentovaných lidí, kteří prostě vytvářejí ikonický a kulturní středobod (Simpsonovy, neasi) po skoro 30 let." Tým je přitom s to ze sebe vymáčknout 22 epizod rozložených na 52 týdnů roku.

Vzdor stresu však Cohen prý každý den odchází domů s nějakým vtipem z vytvářené epizody, který ho zasáhne na tom správném místě bránice. Například když Líza natáčela vlastní film pro parodickou verzi festivalu Sundance a řekla Homerovi, že bude hrát sám sebe, Homer zareagoval slovy "Proč, protože jsem tlustý?" Cohen se tomu dodnes směje.

Den co den vymyslí scenáristi na 1000 vtipů a hlášek, z nichž se nakonec do scénáře dostane jenom padesátka. "Často se mezi sebou na konci dne přeme nad tím, kdo tenhle nebo tamten vtip vymyslel. Ani si to nepamatujeme, protože vtipů je prostě tak moc, než se dostaneme k poslední verzi vtipu, takže jeden po druhém stavíme na vtipech ostatních."

Paradoxem přitom je, že by scenáristé nebyli schopní najít uplatnění kdekoliv jinde, a tak zůstávají neustále zaměstnaní jenom na produkci Simpsonových. Což se podepisuje i na tom, že je přírůstek nových autorů minimální. "Řekl bych, že určitou rotaci tvůrců máme, ale, víte, pracuju tam už 16 let a jsem spíše v půlce věkového průměru. Naši nejmladší tu pracují jenom tři roky. A je tu spousta lidí, kteří jsou mnohem starší než já," uzavírá Cohen.

V praktičtějším přehledu každá epizoda vzniká z úvodního námětu, obvykle navrhovaného spolu s dalšími náměty okolo Vánoc, kdy se vyměňují scenáristé během své firemní dovolené. Zatímco po většinu roku pisálci nevytáhnou paty ze své cimry, toto období kreativně tráví v pohodlnějším prostředí.

Námět většinou disponuje krátkým popisem kýžené zápletky a jejích nejzajímavějších bodů, což následně schvalují (či neschvalují) studioví hlavouni jako Al Jean, James L. Brooks nebo Matt Groening. Na základě toho pak během dvou týdnů vzniká draft ("náčrt"), jenž je postupně kritikou, opravami a další kritikou zakulacován pro definitivní scénář. Celý proces psaní trvá kolem čtyř až šesti týdnů. Původní premisa už je touto dobou obvykle brutálně přepsána.

Finálním okamžikem, kdy může scenárista ještě zasáhnout do procesu tvorby, je pak tzv. table read, kdy si pisálek sedne spolu s producenty a herci okolo stolu a společně čtou jeho sepsané dílo. Je to jeden z mála okamžiků, kdy se všichni sejdou na jediném místě – a třeba Al Jean proto table reads nenávidí. Nejenže je prý nepříjemné čelit takto koncentrované kritice, ale dojem z jeho vize příběhu může zhatit i to, jestli je jeden z herců nachlazený...

Další fáze jako nahrávání hlasu nebo animování už obvykle leží na břemenech jiných členů štábu. Trvá přitom ještě dlouhé měsíce, než je jediný díl (paralelně jich samozřejmě vzniká vícero) plně dokončen. A vy jej pak v telce zhltnete sotva za dvacet minut!

Simpsonovi jsou na Prima COOL k dispozici každý všední den po 12. a 18. hodině.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Zábavný / Publicistický