4. května 2023 17:15

Jeden z nejlepších seriálů roku: Tajemná nová sci-fi má 100 % pozitivních recenzí

Trailer sci-fi seriálu Silo

Podle kritiků může klidně jít o nejlépe hodnocený sci-fi seriál letošního roku.

Nejlépe hodnocený seriál současnosti se jmenuje Silo. Vypráví o podzemní izolované sektářsky fungující komunitě v apokalyptické budoucnosti. V hlavní roli září Rebecca Ferguson (Duna, Mission: Impossible). Jde o jediný aktuální vysokorozpočtový žánrový seriál, který má na Rotten Tomatoes 100 % pozitivních recenzí.

Deset hodinových dílů první série dostal na starost jako tvůrce Graham Yost, který stál za seriály Strážce pořádku nebo Vzkvétající město, ale je i autorem scénáře k populárním akčňákům Nebezpečná rychlost nebo Operace: Zlomený šíp. Podle kritiků trefil ve svém novém počinu prakticky všechno – napětí a vtahující atmosféru, výpravu, dialogy, obsazení i herecké výkony. Průměrný rating recenzí na Metacritic dělá aktuálně 84/100.

„Vyprávění a budování světa zůstávají celou dobu na té nejvyšší úrovni,“ píše San Jose Mercury. „Juliette v podání Rebeccy Ferguson je skutečně komplexní postavou – umí být drsnou hrdinkou a má zároveň dostatečný herecký rejstřík na to, aby utáhla rafinované dramatické momenty,“ chválí recenze s hodnocením B+ magazín The Playlist.

Seriál je adaptací stejnojmenné populární knižní série od Hugha Howeyho, která vyšla i v češtině. Recenze chválí, že se mu daří zachovat jejich atmosféru, a přestože se nevyhnul některým zkratkám a klišé, dokáže si šikovně zahrávat s diváckými očekáváními a vtahovat do ústředního tajemství, které je opleteno ještě spoustou menších záhad a zajímavých osudů.

Empire přirovnává Silo ke Star Wars seriálu Andor. „Postupně jsme svědky množství malých činů odporu proti utlačovatelům, až se nastřádá tolik napětí, že to celé musí prasknout,“ popisuje recenze, která pochvaluje právě skvělou gradaci. Jedinou výraznou vadou je tak skutečnost, že finále sezony nechává mnoho věcí otevřených, a diváci jsou tak odsouzení k dlouhému čekání na tu následující.

Vanity Fair chválí produkční i umělecké kvality a řadí seriál mezi kandidáty na nejlepší současné sci-fi. „Silo je sci-fi pro skutečné fanoušky sci-fi a pravděpodobně najde publikum mezi nejvíce skalními fanoušky Duny (a ne jen kvůli účasti stejné herecké hvězdy). Nejde však o příští Odloučení nebo Stranger Things,“ konstatuje Inverse. Seriál podle recenze pravděpodobně neosloví takové množství fanoušků, má však potenciál stát se kultem.

V dalších rolích se přestavují herci jako Tim Robbins, Rashida Jones, Iain Glen, Common nebo Harriet Walter. Silo si odbude online premiéru 5. května 2023.