Autor Hry o trůny zkritizoval nejdrsnější scénu v Rodu draka. Co na ní bylo špatně?
Adaptovat něčí dílo je samozřejmě náročné, ne každá změna ale dává smysl.
George R. R. Martin, autor slavné knižní ságy Píseň ledu a ohně, se ohradil proti změnám, které proti jeho předloze udělali tvůrci Rodu draka v nedávno skončené druhé sérii. Jako hlavní problém vzhledem k budoucímu vývoji událostí vidí vynechání jedné postavy, což oslabilo budoucnost celého seriálu.
V blogovém příspěvku uvozeném slovy "co všechno se pokazilo" (který mezitím z jeho stránek zmizel) vyčetl tvůrci seriálové adaptace Ryanu Condalovi, že nezahrnul do příběhu prince Maelora, což je jeden ze tří synů Helaeny a mladého krále Aegona II. Targaryena.
„V mé knize mají Aegon a Helaena tři děti, ne dvě. Šestiletá dvojčata Jaehaeryse a Jaehaeru, která mají mladšího dvouletého bratra Maelora. Když se k Helaeně a dětem vloupají vrazi Sýr a Krev, řeknou jí, že jdou vybrat dluh za smrt prince Luceryse, a že to bude syn za syna. Ona si má vybrat mezi dvěma. Je rozpolcená, nabídne raději vlastní život, ale oni trvají na její volbě, nebo zabijí všechny tři děti. Aby zachránila dvojčata, Helaena zvolí Maelora. Jenže Krev zabije staršího syna Jaehaeryse a Sýr řekne malému Maelorovi, že ho matka chtěla mrtvého. Není jasné, zda tak malé dítě jeho slova pobralo, což vytváří napětí. Jenže seriál to udělal jinak,“ popsal Martin.
Martin podotknul, že mnoha čtenářům jeho knih přišla seriálová verze podivná, a že on je chápe. „Jsou tam jenom dvojčata a mladší... Krev je nemůže rozeznat, tak se zeptá Helaeny, který z nich je chlapec. Přitom by si člověk myslel, že se stačí podívat, jestli má pindíka, a nezatahovat do toho matku. Helaena se je snaží uplatit náhrdelníkem, oni se nenechají. Krev utne hlavu Jaehaeryse, čehož jsme ušetřeni, pouze to slyšíme,“ srovnal autor a řekl, že i když herci ztvárňující vrahy byli perfektní, v knize působili krutěji a celá scéna měla větší sílu.
Martin později popsal, jak velké následky bude mít vynechání Maelora na další vývoj příběhu, což pro neznalé předlohy nebudeme spoilerovat, ale lze si to v angličtině přečíst třeba ZDE. „Ano, je to zjednodušení, které může dávat smysl z hlediska rozpočtu nebo harmonogramu natáčení. Ale jednodušší neznamená lepší... Maelor sám o sobě znamená málo, je to malé dítě bez jediného dialogu, nedělá nic podstatného, později umírá... ale kde, kdy a jak, na tom záleží,“ zdůraznil Martin.
Na situaci už mezitím zareagovala produkce seriálu oficiálním prohlášením: „Najdete málo větších fanoušků George R. R. Martina než v kreativním týmu Rodu draka. Při adaptaci knih musí tvůrci seriálu činit obtížná rozhodnutí ohledně postav a příběhových linek, které divákům nabídnou, jelikož tento formát má svá vlastní pravidla a omezení. Věříme, že Ryan Condal odvedl mimořádnou práci a miliony fanoušků, které si dokázal získat během prvních dvou sezón, si její výsledky budou užívat i nadále.“ Samotný Condal pak v oficiálním podcastu vysvětlil: „Martinova předloha, z níž vycházíme, je v podstatě historický souhrn, který nemá dostatečně rozpracované scény a charaktery. To je třeba si uvědomit.“
Čtěte také: Tvůrce Rodu draka obhajuje finále 2. řady, které zklamalo fanoušky. Proč bylo tak nudné?
Druhá sezóna si vysloužila větší porci kritiky, třeba za neuspokojivé vyvrcholení působící spíše jako upoutávka na třetí sérii nebo způsob rozvleklého líčení osudu prince Daemona v pevnosti Harrenov.
Zdroj: Deadline, The Guardian
Video: Trailer 2. série Rodu draka