9. května 2016 14:21

Od pogů k pivu se psem: 6 odkazů v Simpsonových, které nepochopí žádný teenager!

Odkazy starý jako hnědý uhlí.

Simpsonovi jsou dobře známí pro své nejrůznější popkulturní hlášky! Díky novým řadám je tvůrci mohou stále udržovat aktuální – jenže pro více jak čtvrtstoletí své historie zároveň mnoho referencí už pořádně zestárlo! Projděte náš seznam těch nejpikantnějších a zjistěte, jestli už nejste příliš staří!

6) Alf a pogy

V 90. letech byly pogy populární kratochvílí založenou za sběru víček nápojů, na nichž byly vytištěné kdejaké kraviny. Proč jsme to dělali? Nás se neptejte – už tehdy ale leckomu v Simpsonech docházelo, jak to i skončí. Dvakrát byl jako prodejce pogů ukázán Komiksák, vrcholem humoru však v díle Bart Sells His Soul z roku 1995, kdy Milhouse ukáže Bartovi nepřekonatelnou kombinaci – pogy s motivem ústřední obludy ze sitcomu Alf! Oba kluci přitom tom vypadají smutněji než Slzavé údolí.

5) Smartphone z roku 1993

Chytrý telefon dneska čouhá z plenek každému kojenci. Zřejmě málokdo proto ocení vtip z roku 1993, kdy si šikanátoři mezi sebou řeknou, aby si zapsali nutnost zbít Martina do jejich nového kapesního počítače – což pak program sám upraví na jiná slova (Beat up Martin na Eat up Martha, v anglickém originále). Na jednu stranu jde o stále aktuální vtip ohledně autocorrectu, na stranu druhou byl vysmívaný Apple Newton z roku 1993 zařízením tak obludně neefektivním, že jeho samotné fungování v Simpsonových byl humor sám o sobě.

4) Ajatolláh Chomejní

Když chce Marge po Homerovi při výprodeji veteše, aby prodal své tričko z nápisem Ayatollah Assaholla, nejde o referenci bizarní kapely, nýbrž urážku směřující k tehdejšímu iránskému vůdci ajatolláhu Chomejnímu, velkému nepříteli Spojených států v 70. a 80. letech. Ironií osudu byla v tomto díle – Dva zlí sousedé z roku 1996 – už tehdy zastaralá. Chomejní totiž byl na vrcholu neobliby v Americe v roce 1979 po svém zajetí 52 Američanů na jejich ambasádě, na Západě si však na incident stále leckdo pamatoval. Dnes však referenci porozumí snad už jen pozorní dějepisáři.

3) Pivo se psem

Kořeny tohoto vtipu dost možná ve střední Evropě neznal nikdo ani v době premiéry dílu Akta S z roku 1997 – o to jsou však zajímavější! Když totiž Homer v epizodě přemýšlí nad jinou chutí piva Duff, seriál se přestřihne do pivovaru, kde v kádích s pivem plavou psiska. Vedle kritiky hygieny však původní odkaz skrze nápis Red Tick upomínal i na pivní značku Red Dog! Ta byla známá na západě v 90. letech právě pro svou geniální/otravnou reklamu plnou hafanů.

2) Homer a Apu

Některé z vtipů fungují podstatně hůře nikoliv pro ztracení značek, nýbrž vývoj seriálu. I když v Simpsonových nikdo nestárne a většina zápletek se smazává, občas je opak pravdou. Například v díle Homer a desatero aneb Každý krade, jak dovede z roku 1991 se Marge ptá, koho Homer pozval na párty. On odvětí, že jen blízké přátele – načež na dveře zazvoní Apu. Původně jde o vtip, Homer a Apu se totiž znali jen přes pult Kwiw E-Martu. Jenže dnes, kdy ho Homer dostával z ledajaké šlamastiky, se někdejší reference poněkud ztrácí…

1) Slimky jsou pro holky

Není snad lepšího příkladu změn času v Simpsonových než Homerovy fobie – tedy dílu, kdy se Homer začne bát, že Bart je gay, a tak ho tahá po všemožných "chlapských aktivitách". Celé pojetí homofobie (už chápete název dílu?) obecně je plné stereotypů starších, než jsou vtípky na Smithersovu orientaci z 1. řady. Některé perly však přesto zešedivěly i poté. Homerova fobie vyšla před 19 lety najevo, přičemž její součástí byl i dotaz, jestli chce Bart cigarety. Ten odpověděl, že chce slimky – tedy typ, který je často upřednostňován ženami. Jenže slimky se zřejmě brzy přestanou prodávat, přičemž už nyní jejich popularita (a reklama zaměřená na dívky) od 90. let notně opadla. A to ani neřešíme, že prodej cigaret dětem je dnes penalizován podstatně víc než byl před dvěma dekádami.

Dvacet let uběhlo jako voda a dobrý vtip už prostě není, co býval.

Simpsonovi jsou na Prima COOL k dispozici každý podvečer!

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný