25. března 2019 15:15

Už 1. dubna slavíme COOLATINY: Zopakujte si parádních 10 let s Prima COOL

Stanice Prima COOL oslaví COOLATINY. Za deset let svého života toho dokázala opravdu hodně.

Do rodiny FTV Prima se narodila v roce 2009 jako její druhý člen. Snad aprílové datum zrození ji předurčilo k tomu, že dostala do vínku humor, nadsázku a specifický grafický outfit. Celoplošně šířená stanice již od počátku měla své diváky bavit seriály, filmy a zábavnými pořady.

Kanál Prima COOL začal vysílat 1. dubna 2009 v 18.00. Jednalo se o jeden z prvních českých tematických kanálů. Vysílání bylo započato krátkým filmem Narození nové televize. Poté následovaly seriály Futurama, Brainiac: Šílená věda, sitcom Chuck a celovečerní film. Televize se již od začátku těšila velké oblibě. Vysílala premiérově zahraniční seriály, které předtím byly v Česku dostupné pouze na internetu, jako jsou Futurama, Teorie velkého třesku, Kancl, Frasier a další, uvedla také pořad o automobilech britské BBC Top Gear, přibyly i kultovní americký seriál Simpsonovi, filmy a živé fotbalové přenosy z Premier League.

První úspěchy nové TV stanice se dostavily záhy, protože styl komunikace kanálu se od začátku vymykal běžnému pojetí televizních stanic. Grafická podoba pracuje s jednoduchými grafickými prvky, kombinujícími v sobě humor a nadsázku. První ocenění na sebe nenechalo dlouho čekat. Cena veřejnosti v rámci prestižního designového ocenění Czech Grand Design za rok 2009. V roce 2010 získal kanál Prima COOL hned dvě stříbrné medaile na Promax/BDA Europe v Lisabonu. Grafika vytvořená studiem Oficina bodovala v kategoriích Nejlepší logo a Nejlepší branding. V roce 2017 Prima COOL vyhrála ocenění Czech Superbrands.

Vlajkovou lodí kanálu je bezesporu již výše zmíněný seriál Simpsonovi, který popisuje neobyčejně obyčejný život žluté animované rodinky ze Springfieldu. První díl se na COOLu objevil na Nový rok 2010, nyní se pyšní aktuální 30. sérií, která běží souběžně s USA. Tento nejdéle vysílaný americký seriál na televizní obrazovce baví diváky natolik, že už byly několikrát na Prima COOL vysílány maratóny aneb nahuštěné formáty žluté zábavy. Dalším oblíbeným komediálním seriálem je Teorie velkého třesku, která také současně s USA vysílá nejnovější, a zároveň finální 12. sérii s novými epizodami ze života dvou géniů Leonarda a Sheldona a jejich blízkých, kteří stejně jako oni dva i přes svou skoro až nadpozemskou inteligenci tápou v každodenním životě.

V roce 2011 se na Prima COOL objevily také pořady z vlastní tvorby. Prvním kouskem byl herní pořad RE-PLAY. Ten nyní vstoupil do další fáze své existence a nabízí jak nové moderátory, tak zbrusu nový koncept. Další pořad pro milovníky krásných rychlých strojů – Moto cestou necestou – vznikl o dva roky později, na něj úspěšně navázal pořad Vandráci. Třetím formátem, který vznikl v roce 2014, je gamingová show Applikace, v roce 2016 přišli Aliho parťáci (dříve Hrajeme s Alim), kteří se zaměřovali na fenomén youtuberů. Na jaře 2018 představila Prima COOL seriál ze surfařského prostředí COOL Wave.

Od července roku 2011 běží na Prima COOL ve večerních hodinách jeden z nejstarších primáckých pořadů, Autosalon, který se vyznačuje svérázným humorem redaktorů. V roce 2018 Prima COOL přišla s neotřelým formátem stripů COOLfeed, které 5krát až 6krát denně nabízejí rozmanité krátké vstupy reagující na současné trendy svým humorem s patřičnou nadsázkou. Diváci si tak užívají nejen spoustu nezařaditelných reportáží, ale také nové minipořady, jako jsou Úplně Debilní Zprávy, SOCKY, EKL Box či raperské souboje dua Souboyz, kteří proti sobě staví významné osobnosti z politiky, historie či z pohádkového světa. Jejich drsné battly se staly virálním hitem, a diváci si tak již užili souboje Trautenberka s Tomiem Okamurou, Ježíška proti Santovi, Masaryka proti Havlovi, Karla Gotta proti Jaromíru Jágrovi a nově Babiše proti Kalouskovi.

Nebyl by to pořádně COOL kanál, kdyby v nabídce chyběly sportovní přenosy. První vlaštovkou byly v roce 2009 zápasy v rámci Premier League. V letech 2012–2015 byla vysílána Liga mistrů UEFA. Vůbec nejsledovanějším poločasem i pořadem na Prima COOL byl zápas mezi legendárními kluby FC Viktoria Plzeň a FC Bayern Mnichov. Druhou polovinu vidělo 734 000 diváků, share 23,03 % v CS 15+. V roce 2015 potěšil sportovní příznivce přenos dvou zápasů FINAL 4 z finále euroligy basketbalu žen v Praze. Nejnovějším počinem na poli sportu se v uplynulém roce stal pořad Sport Star, který přináší novinky ze sportovního světa.

Od roku 2014 se Prima COOL stává také pořadatelem a partnerem mnoha kulturních akcí. V roce 2014 spatřil světlo světa projekt bestCOOLfest, kdy diváci hlasují pro nejlepší festival léta. Obdobnou anketou je bestCOOLpark, v níž pro změnu milovníci zimních sportů volí nejlepší skiareál v ČR. Obě ankety jsou prezentované v rámci minipořadů na Prima COOL a hlasování probíhá na mikrostránkách. Nejnovějším COOLáckým projektem je You Fest, festival zaměřený na mladé lidi, kterým nabídne pořádnou porci zábavy formou špičkových českých kapel, vystoupení předních youtuberů a vymazlené gaming zone, který vzniká ve spolupráci s TV Óčko.

Na jaře roku 2015 přišel do kin film Petra Jákla Ghoul, kdy se Prima COOL stala poprvé koproducentem a mediálním partnerem filmu. Pro tuto příležitost vznikla speciální grafika, z níž vzešla i jedinečná podzimní kampaň. Divácky úspěšný horor měl televizní premiéru na Prima COOL na Halloween.

Nedílnou součástí brandu Prima COOL je webová stránka, facebookový a instragramový profil. S narůstajícím trendem internetu a online vysílání roste i její význam a podíl na úspěchu značky. Na přelomu roku 2015 se web Prima COOL dočkal nové podoby. Čtenáři zde najdou články týkající se televizních seriálů, filmů, počítačových her a e-sportu. Obsah je rozšířen o zajímavosti ze světa popkultury, youtuberů, techniky i sportu. Věnuje se i životnímu stylu geeků a fanoušků, oblíbeným filmovým a televizním hrdinům, nechybí memy, zábavná videa i fotogalerie a vlastní pořady. Uživatelé se mohou bavit u herního magazínu COOL Games, dění na youtuberské scéně sledují s YouTube News a nejnovější kinopremiéry glosoval magazín Kinomanie. Na Facebooku Prima COOL je téměř milion fanoušků a týdenní zásah je více než 3 miliony uživatelů. Relativně nově zavedený Instagram Prima COOL se pyšní konstantním grafickým stylem a více než 17 tisíci fanoušky.

Budoucnost/Inovace

Stejně jako v začátcích se i dnes značka Prima COOL vymyká svým pojetím ostatním kanálům. Stále podstatnější roli v životě značky sehrávají nová média a volnočasové aktivity. Jejím krédem se stává LIFE IS COOL, tedy aktivní, kreativní a zábavný životní styl. Tyto atributy se promítají nejen do grafického designu, ale především do celé komunikace značky. Kromě partnerství hudebních festivalů je značka již zavedena na adrenalinových akcích zaměřených na skating, wakeboarding, freeskiing, snowboardy či biky. Nebudou také chybět akce zaměřené na street art.

Cílem webu je být na českém trhu největším zábavním webem pro mladé, a to právě díky vysoce kvalitnímu a COOL obsahu se zaměřením na nové trendy – ať již z oblasti e-sportu, nebo fenoménu youtuberů. Poslední, a na českém trhu unikátní je zaměření webu i kanálu Prima COOL na e-sports. O co se jedná? Svět gamingu, tedy profesionální hraní, se dá teoreticky přirovnat k atletice a fotbalu. Ve většině případů se jedná o týmovou hru a čistokrevné sportovní prostředí tak, jak je to v mainstreamu. Jen se nejedná o turnaje ve fotbalu, ale ve hře League of Legends, DOTA2 nebo CS:GO. Při vysílání těchto gamingových zápasů světové úrovně navštíví web průměrně přes 100 000 unikátních uživatelů. Diváci mohou sledovat tyto turnaje i v televizi přes HbbTV.

Značka Prima COOL cílí především na mladé muže.

Aby byl koncept značky stále unikátní a neotřelý, televize využívá takzvaný co-creation workshop, tedy setkání s kreativními osobnostmi (trendsettery), kteří jsou svým životním stylem afinitní k této značce. Tak se vytipují nové oblasti a směry, kterými se značka může rozvíjet. Důležitým je také insight do života mladých lidí, který Prima COOL umožňuje držet krok s dobou. Z posledního co-creative workshopu vyšlo najevo, že mladí lidé vnímají COOL jako podstatné jméno. Je to pro ně jakési synonymum pro inspiraci, ale oni sami si pak chtějí svobodně rozhodnout, co je COOL. Důležitá je pro ně čistota, jednoduchost sdělení a jasné vizuální provedení. A určitě oceňují zdařilé zakomponování nadhledu a vtipu, který kanál ve své komunikaci využívá.

Úspěšné kampaně

Brand Prima COOL je také znám pro své originální kreativní kampaně, ve kterých zaznívají hlášky namluvené Honzou Dolanským. Za zmínku stojí například podzimní kampaň z roku 2011, kdy byla spuštěna hravá kampaň Scream for COOL. Její hlavní tváří se stal Alexander Hemala, který zde odhodil masku váženého moderátora a v krátkých skečích celý rozesmátý vyzýval český národ, ať zařve pro COOL. Proč zrovna křik? Vzhledem k věkově široké škále diváků bylo potřeba dát šanci ukázat se opravdu všem. Zadání muselo být lehké, jednoznačné, ale zároveň ponechat prostor vlastní invenci diváka. Již během prvních tří dnů se sešlo na tři sta příspěvků, celkem jich dorazilo 500.

Další originální kampaní bylo Wish to COOL, která běžela na jaře 2012. V hlavní roli se vystřídal internetový šílenec Kazma s výzvou pro diváky, aby tentokrát místo křiku do kamery svojí oblíbené televizní stanici popřáli k narozeninám. Kazmova popularita v daném okamžiku na internetu rostla, a Prima COOL tak v jedné vlně propojila tvář televizní s tváří internetu. Diváci svojí kreativitě rozhodně meze nekladli a jejich přání brzy zaplnila obrazovky.

Zdařilá byla také kampaň ApoCOOLypsa, která stavěla na ohlášeném konci světa (21. 12. 2012). Prima COOL se rozhodla přiblížit toto nadcházející datum pomocí vlastních spotů, a připravit tak své diváky na nejhorší. V programu běžela slušná dávka katastrofických filmů a seriálů, teleshopping nabízel televizi jako kamaráda do atomového krytu, krizový balónek pro případ zemětřesení a další úsměvné produkty pro krizovou situaci nabízely animované kostřičky, které se okamžitě staly hitem mezi fanoušky a trička s tímto motivem nabízí Prima COOL dodnes. V onen soudný den nastoupily v prime time kostřičky na televizní obrazovky a s vážností takové chvíli vlastní spustily slavný chór „O, fortuna!“ a následně marně vyčkávaly konec světa. Kampaň na Prima COOL prozradila, že dokáže skvěle reagovat na aktuální dění a zároveň bavit.

GOTT TO BE COOL byla vánoční kampaň v roce 2014 využívající tvář Karla Gotta, který zde zosobňoval šiřitele pozitivní energie, přinášející klid, lásku, mír a pozitivní energii. V této póze je zároveň stylizován do 80. let, což podtrhuje nejen jeho blyštivě zlaté sako ve stylu Elvise Presleyho, ale i vizuální styl kampaně využívající veselých pozitivních prvků ve stylu duhy a pop-artu. Mnohonásobný slavík tak dokazuje, že má nejen božský hlas, ale i smysl pro humor, kdy si dokáže vystřelit i sám ze sebe. To skvěle ladí se stylem humoru a originální grafikou Prima COOL, což má zároveň obrovský virální potencionál.

Všechno o COOLATINÁCH se dozvíte v našem speciálu.

redakce Prima Cool

redakce Prima Cool

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný