General Motors opravuje miliony nebezpečných aut
Pověst koncernu General Motors je dost pošramocena. Ohromná kauza s přehlížením nebezpečné závady přerostla ve skandál a ten s sebou vynesl na povrch další potíže. Servisy značek patřící do GM se dnes topí v autech, která jsou svolávána na nutné opravy.
Od začátku roku 2014 vyhlásil koncern GM neuvěřitelných 34 servisních svolávacích akcí. Ty mají za úkol sehnat již prodané vozy do servisů, kde jim bude zdarma upravena ta či ona součástka, která je nefunkční nebo špatně udělaná. V květnu tak bylo v USA svoláno do servisů 13,9 milionů vozidel, celosvětově mluvíme o čísle ještě o dva miliony větším.
A závady to nejsou nijak marginální. Ta největší kauza vyplula na povrch na začátku roku, kdy se zjistilo, že u mnoha modelů se samo vypínalo zapalování. To znamenalo vypnutí všech elektronických systémů ve vozidle, včetně posilovače brzd a řízení. Představte si, že se to stane s vozem, když jede z kopce. Nemůžeme se divit, že tato závada má na svědomí 13 prokázaných úmrtí. Nejhorší na tom je, že GM o závadě vědělo dlouhatánských 11 let, ale prostě ji ignorovalo.
Dnes tak GM svolává do servisu s téměř vším, co najde závadného na autech. Ale ani to není nijak marginální. Třeba poslední akce pro více než 100 000 amerických vozidel značek Chevrolet Silverado, GMC Sierra a dalších užitkových modelů je proto, že selhává vnitřní bezpečnostní signalizace. Auto tak nepípá, pokud si řidič nezapne pásy nebo pokud má otevřené dveře s klíčem v zapalování.
Historie je toho plná
Ale abychom nebyli k GM tak krutí. V historii můžeme najít spoustu „zajímavých“ případů chyb konstruktérů a výrobců, které vedly k velkým průšvihům. Například Toyota a jejich známý problém s auty, která sama zrychlovala. Byl to největší automobilový průšvih v dějinách motorismu, protože Toyota, která si zakládá na kvalitě a bezpečnosti, dlouho zapírala, než přiznala, že je to pravda.
Jako raritu pak můžeme vzít Ford Pinto. Asi nejnebezpečnější auto světa. Konstruktéři asi mysleli na něco jiného než na právě vytvářené auto, a tak dali nádrž těsně za zadní nárazník. Když do tohoto auta někdo zezadu narazil, vůz se vzňal. Ford si ovšem spočítal, že upravit automobil tak, aby byl bezpečný, by je stálo víc, než nahradit škody případným obětem. Takže se vůz vyráběl celých devět let beze změny.