Vznikne další Beat Saber nebo Hollow Knight? Ostravu čeká nabušený herní víkend
Do Ostravy míří mladí a nezávislí vývojáři z celého Česka. O víkendu se tam uskuteční Game Jam Ostrava. Podstatou akce je během 42 hodin vytvořit prototyp videohry. Na nejúspěšnější týmy čekají odměny od předních herních studií z Česka, Slovenska či Polska. Podle organizátorů je akce ideálním místem, kde si vyzkoušet vývoj vlastního titulu, navázat nová přátelství a především si užít zábavu. Přesto upozorňují, že na vývojáře čeká i velká porce tvrdé práce a stresu, aby zvládli svou hru dokončit.
Česká vývojářská scéna zažívá dobré časy. Počty herních studií každým rokem rostou a do světa se dostává i více tuzemských her. Gray Zone Warfare, Kingdom Come: Deliverance II, Mafia: Domovina nebo Space Engineers 2 jsou jen krátkým výčtem z jinak dlouhého seznamu vydaných her v posledních dvou letech. Velké téma je ale i nezávislá scéna. Menší vývojáři si občas na svůj velký úspěch musí počkat, ale začít mohou postupnými krůčky.
Podhoubí domácího gamedevu tvoří menší a komunitní akce. Různých game jamů se po Česku koná několik. Tento víkend se jeden uskuteční v Ostravě. Z tamní akce vzešla například dvojice tvůrců střílečky Kvark. Petra Pavlíka a Radovana Šťastného nakonec podpořilo studio Perun Creative, které jim pomohlo dokončit jejich rozpracovaný titul.

„Z prototypů vytvořených na game jamech pochází spousta celosvětově známých her jako například Beat Saber, Goat Simulator, Superhot nebo třeba Hollow Knight,“ říká Petr Slaný z organizačního týmu Game Jam Ostrava.
„Náš game jam je především příležitostí k tomu zkusit si vytvořit hru, potkat lidi nadšené do tvorby her a potkat se s profesionály z herních studií. Můžete tady proniknout do světa tvorby her, potkat nové přátele a, kdo ví, třeba si změnit život,“ doplňuje muž, který stojí za sdružením Game Devs Ostrava pořádajícím tamní game jam.
Ostravská akce začíná už v pátek 10. října a probíhá po celý víkend. Vývojáři jsou limitováni časem, aby se pokusili vytvořit prototyp chystané hry. Organizátoři věří, že řada z rozpracovaných titulů se dokončení a vydání dočká v dalších měsících po akci.
„Jsme připraveni s tím pomoci, protože s Moravskoslezským inovačním centrem máme připravený akcelerační program přímo pro herní tvůrce a nejúspěšnější projekty z game jamu budou moci otestovat pilotní běh programu,“ říká Slaný.
S herním vývojem se často pojí plnění různých deadlinů a termínů. V posledních fázích vývoje kolikrát nastupuje fáze tvrdého crunche, kdy tvůrci jedou v pekelném tempu. Jak je to v případě Game Jamu Ostrava? Na co se musí vývojáři připravit?

„Největší výzvou je samozřejmě čas, toho je omezené množství a rozvrhnout si práci je klíčové. Stejně důležité je správně nastavit rozsah: malá hra se v tomto ukazuje jako lepší varianta, protože je v daném čase zvládnutelná a pokud nějaký čas zbývá, může ji tým ještě před uzávěrkou vylepšovat, zatímco ambiciózní projekty se před koncem značně zkracují,“ odkrývá Slaný.
„Crunchi se ale asi stejně nikdo nevyhne. Stres patří k životu, a i ke game jamům. Díky tomu vznikají vzpomínky, které účastníky propojují a na které s odstupem času rádi vzpomínají,“ uzavírá Petr Slaný.
Organizátoři si pro týmy připravili i pořádnou porci motivace a nejlepší tři týmy se dočkají cen od předních českých, polských a slovenských herních studií, které dosahují hodnoty až několika desítek tisíc korun. V první řadě má být ale Game Jam Ostrava zážitek, který si budou vývojáři pamatovat jako víkend plný zábavy, na němž potkají nové přátele a kamarády se stejným zájmem.
Zdroj: autorský text, Game Jam Ostrava
Video: Trailer herní bondovky 007: First Light