8. září 2024 06:00

Unikátní zážitek ve světě World of Warcraft. Česká adrenalinová simulace ohromila celý svět

Unikátní záběry z českého VR projektu World of Warcraft: Escape from Dalaran

Microsoft dovezl na herní veletrh Gamescom největší stánek ze všech. Impozantní místo zaplnili Indiana Jones nebo slavná série Call of Duty. Největší pozdvižení a nadšení ale vzbudila část věnující se videohře World of Warcraft. Její součástí byly speciální 4D VR simulátory, na nichž hráči osedlali létající stvoření, aby unikli z hroutícího se města Dalaran. Během zběsilé jízdy jim kolem hlavy proudily poryvy větru a také zažili pocit volného pádu. Výrobu a přípravu celého zážitku zařídili čeští vývojáři ze studia All Animal.

„Celé město je pod palbou, musíme mu poskytnout leteckou obranu během evakuace,“ říká průvodce a usedá na stvoření připomínající hipogryfa, tedy koně a orla. Hráči už dávno usazení na hřbetu svého okřídleného koně se vydávají za průvodcem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Historický úspěch pro český Counter-Strike. Tři týmy jsou krok od postupu na prestižní turnaj

Dvojice prolétne kolem hořících domů bortícího se města Dalaran, několikrát obkrouží náměstí, vyhne se nepřátelským útokům a vydá se vzhůru k nebi. V ten okamžik ale exploduje vysoká věž. Hráče tlaková vlna vymrští zcela opačným směrem a ti najednou míří střemhlav k zemi.

Tak vypadá počátek unikátního 4D zážitku ve virtuální realitě, který si pro hráče na německém herním veletrhu Gamescom připravil vývojář a vydavatel hry World of Warcraft. Pro americký Blizzard celou animaci s názvem Escape from Dalaran připravilo české studio All Animal, které s firmou spolupracuje již několik let.

Od upoutávek k jedinečné 4D atrakci

„Koukáme na speciální 4D imerzivní zážitek, který jsme vyrobili pro Blizzard, jedno z největších herních studií na světě. Je to speciální šestiosá konstrukce, která je napojená na server. My jsme pro tohle dělali kompletně celé audiovizuální dílo,“ popsal v Německu reportérům CNN Prima NEWS Marek Štolún z českého studia All Animal.

Gamescom byl první akcí, kam Blizzard svou atrakci přivezl, aby hráče nalákal na připravovaný datadisk The War Within pro slavnou videohru World of Warcraft. České studio pro vydavatele oblíbené hry pro více hráčů už několik let připravuje trailery a upoutávky.

„Jeden ze spoluzakladatelů naší firmy byl dříve vášnivým hráčem World of Warcraft a sám začal dělat fanouškovské trailery, až si toho všiml Blizzard. Kolem roku 2020 jsme pro firmu udělali první oficiální zakázku. Spolupráce se ukázala jako velice povedená a minulý rok jsme s Blizzardem uzavřeli spolupráci na další léta,“ vysvětlil Štolún s odkazem na práci animátora Radima Zeifarta, který pro herního giganta vytvořil několik úspěšných videí.

Největší výzva? Optimalizovat stroj a celou animaci

Bláznivá atrakce kombinuje několik různých dimenzí. Lidé si na hlavu nasadí VR set a vydávají se do virtuálního světa. Ještě předtím ale usednou do speciální konstrukce, která se hýbe v šesti osách a vibruje. Větráky umístěné u hlavy hráčů mají navodit pocity poryvu větru.

„Hýbe se a vibruje na základě toho, co se během zážitku děje. Když létající stvoření mává křídly, tak se děje trošku něco jiného, než když třeba zatáčí,“ uvedl Tomáš Barvík, který byl hlavním vývojářem celého audiovizuálního díla.

Zběsilá jízda na létajícím stvoření tak s lidmi dokázala pořádně zahýbat a poryvy větru nadzvedávaly vlasy. Citlivější povahy by nejspíš z celého zážitku mohly mít i mírnou nevolnost, protože jízda na pohyblivé konstrukci připomínala horskou dráhu.

„Hráč prolétá několika světy, přičemž pro mě, který měl na starosti technickou stránku projektu, bylo důležité, aby se hráči mezi světy přesouvali přirozeně. Aby měli pocit, že se nic neseká, protože celé je to ve VR,“ řekl Barvík, jaká byla jeho hlavní motivace a cíl v projektu.

I kvůli plynulosti speciální VR animace se rozhodl, že poběží ve 120 snímcích za vteřinu. Běžné filmy či videa mají jen 25 nebo 30 snímků. Z tohoto hlediska byla důležitá optimalizace celého díla i pohyblivé konstrukce.

GALERIE: Navštívili jsme největší herní veletrh v Evropě Gamescom

„Napojení na hardware probíhalo s americkými kolegy, takže to byl do jisté míry mezinárodní projekt. Použili jsme při tom spoustu různých starodávných metod optimalizace, které jsme mysleli, že už ani nebudou potřeba, ale najednou byly,“ usmíval se hlavní vývojář.

Zážitku si všimla i světová média

Většinu času pracovali se světem, který už pro potřeby World of Warcraft vznikl. Jen bylo potřeba ho připravit do virtuální reality, což se týkalo především textur a jejich zvětšování. Dalším podnětem k řešení bylo sladění animace s výkonem pohyblivé konstrukce.

„Je tu horko a musí to jet celý den,“ vyprávěl Barvík na veletrhu Gamescom, zatímco vedle něj se na několika strojích proháněli nadšení milovníci World of Warcraft. „Optimalizace byla klíčová kvůli tomu, že jsme si museli ještě nechat výkon pro speciální efekty,“ dodal vývojář.

O zábavný a jedinečný zážitek byl v Německu zájem. Stánek Blizzardu byl v obležení po celou dobu veletrhu. Zároveň si této atrakce všimla i zahraniční média. Vývojáři z All Animal se pochlubili fotkou z vydání The Wall Street Journal. Útěku z města Dalaran si všimly i specializované herní weby IGN či Kotaku.

Americký Blizzard plánuje s podobnými atrakcemi cestovat po celém světě. Čeští tvůrci se reportérům CNN Prima NEWS pochlubili, že i oni budou v dalších projektech hrát roli. Konkrétnější však být nemohli.

„Asi nemůžu říct, co to bude, ale budeme mít další zážitek na zápase amerického fotbalu ve Spojených státech,“ pochlubil se Marek Štolún.

Zdroj: Autorský text

VIDEO: Zahráli jsme si Kingdom Come: Deliverance II. Jaké jsou naše dojmy?

Jan Hrušovský

redaktor FTV Prima, CNN Prima NEWS

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Zábavný / Esport / Publicistický