Nová válečná hra s Kelty: Česká legenda přichází s velkou výzvou, z rozhovoru pochopíte proč
Česká strategická hra Tribe Nation
Videoher s keltskou tématikou je jako šafránu. I kvůli tomu se herní vývojář Jindřich Skeldal pustil do vývoje své nejnovější hry Tribe Nation. V ní se snaží zprostředkovat příběh galského kmene, který se brání před expanzí Římské říše pod vedením Julia Caesara. „Kelti dovedli válečné umění k úplné dokonalosti. Vynalezli kroužkové košile a Římané se od nich všechno naučili,“ říká Skeldal, který je veteránem tuzemského herního vývoje a stojí za slavnou hrou Brány Skeldalu. V rozhovoru pro CNN Prima News vysvětluje, jak Galové zjednodušili svou zbroj a proč jejich způsob válčení není jednoduché převést do videohry.
Severská mytologie a Vikingové jsou v herním průmyslu tahákem. Na tuto tématiku vsadila v minulosti i velká jména jako Sony a Ubisoft se svými tituly God of War, respektive Assassin’s Creed Valhalla.
ČTĚTE TAKÉ: České herní žně. V lednu vychází hned tři domácí tituly, zavedou nás do vesmíru i za Kelty
Vývojář Jindřich Skeldal se s Tribe Nation vrhá na trh s tématikou, která není ve videohrách obvyklá. K tomu sází i na neobyčejný žánr: kombinuje prvky real-time strategie s prvky roguelike.
Hráči tak své kroky provádí tady a teď v reálném čase. Pod roguelike se skrývá označení pro hru s náhlou smrtí. V momentě, kdy hlavní hrdina zemře, se tak hráči vrací na úplný začátek. Kompletní hru tedy musí projít bez jediné smrti.
Stačí jeden špatný tah a hra končí
„Roguelike hry vytváří zajímavý tlak na hráče, aby se více snažil nezemřít. Pro herního designéra je to zábavný přístup, aby navrhnul hru tak, že bude dokončitelná. Zároveň aby vytvářela příjemný a někdy samozřejmě nepříjemný tlak na hráče,“ popsal Jindřich Skeldal pro CNN Prima NEWS, proč se rozhodl pro netypickou kombinaci žánrů. V podstatě stačí jeden špatný tah nebo rozhodnutí a přijde drtivá porážka.
Příběh Tribe Nation sleduje osud galského kmene v období zhruba 50 let před naším letopočtem. Římský vládce Julius Caesar dobývá celou Evropu a ničí Kelty po celém kontinentu. Jenže jeden z galských kmenů se slavného vojevůdce nezalekne.
„Nepodvolí se a nepoklekne, ale zároveň ví, že Caesara nemůže porazit, tak před ním utíká přes celou Evropu. Je to takový úprk o záchranu. Nakonec doputují do Anglie, kde je Caesar dostihne. Galové už nemohou dál, protože je v cestě druhé moře. Musí tedy přežít vlny nájezdů, a když je přežijí, kmen je zachráněn a odplouvá do Irska,“ vysvětlil Skeldal hlavní příběhovou linku.
Vikingů už bylo dost, jenže Keltové nejsou ideální pro hru
Legendárního českého vývojáře motivovalo, že Keltové nejsou ve hrách tak známé téma. „Je tady spousta her o Vikinzích, které jsou v této době docela cool, takže to dělá každý. Je fascinující, že Keltové nejsou častěji zpracovávané téma, protože po tisíce let ovládali celou Evropu, než je Římané přemohli,“ řekl autor slavné české hry Brány Skeldalu z roku 1998.
Vývojář si Kelty oblíbil i díky jejich válečnictví. „Římané se od nich všechno naučili. Galové vynalezli kroužkové košile, používali stejné meče, v podstatě téměř stejný štít, který nebyl oválný. Akorát Římané měli organizaci a manufakturu a také ještě jinou formaci než Keltové. Je to ohromně zajímavá doba a byla to výzva,“ uvedl Skeldal.
Sázka na jednu variantu zbroje nejspíš Keltům ulehčila boj a eliminovala řadu trápení. Jenže Skeldalovi to moc nepomohlo. Herní designér si s jedním typem zbraně nevystačí. Naštěstí si hráči mohou vybírat z řady různých formací, opevnění a způsobů boje v pěti až desetiminutových bitvách.
Dalším oříškem pro českého vývojáře byl nedostatek historických pramenů. „Keltové neměli žádné písmo. Nemáme po nich písemné záznamy. Jediné, které máme, jsou ty od jejich nepřátel,“ popsal Skeldal.
Proto nejvíce vycházel ze Zápisků o válce galské, které Julius Caesar sepsal během svých válečných výprav. Také čerpal z YouTube kanálu Kings and Generals, který se zaměřuje na válečnou historii a na platformě má téměř čtyři miliony sledujících.
„Pak jsem měl poradce Rudolfa Kocára, který dělá rekonstrukce keltského válečnictví a fyzických bitev. Od něj jsem čerpal spoustu informací, jak se tehdy reálně bojovalo,“ doplnil Skeldal poslední důležitý zdroj.
Hra s drsnou a neúprosnou atmosférou galských válek vyšla v polovině ledna a je dostupná na počítačích prostřednictvím platformy Steam.
Zdroj: Autorský rozhovor s Jindřichem Skeldalem
VIDEO: Starosta Kutné Hory popisuje, jak se město připravuje na hráče z celého světa