Kdy se Super Mario začal hrát v Československu a proč baští houby? Nejslavnější herní postava slaví 40 let
Je nejslavnější a nejznámější videoherní postavou. Věhlas Super Maria přerostl hranice gamingu a stal se popkulturní ikonou. Italský instalatér se stylovým knírkem, modrými montérkami a červenou čepicí dnes slaví významné jubileum. Přesně před 40 lety, 13. září 1985, vyšla první hra, v níž se legendární postavička poprvé objevila v hlavní roli.
Významnější videoherní postava než Super Mario neexistuje. Přitom stačilo, aby japonské Nintendo získalo licenci na Pepka Námořníka a italský instalatér by nejspíš nikdy nepřišel na svět.
ČTĚTE TAKÉ: Ztrácí Apple dech? AI revoluce se nekoná, ale tenký iPhone je znamením, že končí nudná éra
Americký herní průmysl si v 80. letech procházel těžkou krizí, která se dotkla i Nintenda. Arkádovým automatům s vesmírnou akcí Radar Scope se nedařilo a šéf japonské herní firmy Hiroši Jamauči si lámal hlavu, jak to změnit. Proto zaúkoloval herního designéra Šigeru Mijamota, ať vytvoří zcela nový titul.
Mijamotovým oblíbeným seriálem byl právě Pepek Námořník. Vyskytoval se v něm silný hlavní hrdina, něžná dáma v nesnázích Olivie a drsný záporák Bluto. Jenže snahy o získání licence byly zpočátku neúspěšné, a tak Mijamoto sáhl po vlastních postavách a vytvořil hru Donkey Kong.
Ta vyšla v červenci 1981 a stal se z ní komerční hit. Součástí jednoduché plošinovky byly vedle obřího opičáka i dvě vedlejší postavy: křehká dívka Pauline a neznámý chlapík v modrých montérkách a červené čepici, který byl označovaný jako Jumpman.
Ano, tohle byl Super Mario. Akorát tehdy byl tesařem a své slavné jméno získal až o několik let později. Mijamoto mu chtěl říkat Mr. Video, nakonec ho ale vývojáři pojmenovali podle majitele budovy, v níž sídlil sklad amerického Nintenda, Maria Segaleho.
Mario byl jako jeden z nás
Videohra Super Mario Bros. vyšla 13. září 1985 a její základní premisou je záchrana Princezny Peach. Hlavní hrdina Super Mario musí projít světem zvaným Mushroom Kingdom a porazit záporáka Bowsera.
V čem tkvělo kouzlo úspěchu italského instalatéra? „Byl zapamatovatelný, byl to v podstatě ‘jeden z nás’,“ říká pro CNN Prima NEWS herní novinář Pavel Dobrovský z youtubového kanálu Retro Nation.
Dobrovský dále oceňuje intuitivní ovládání hry a jednoduchý herní svět. „Design hry je na jednu stranu minimalistický, ale na stranu druhou poskytuje adekvátní náročnost jak pro děti, tak pro dospělé. Mario se stal zárukou bezpečné a přitom chytré zábavy pro mnoho generací. Jen málo dnešních, především amerických, dědečků může vyprávět svým vnukům, že už jejich dětství formovaly hry s Mariem,“ vysvětluje muž, který se příběhu slavné herní postavičky věnoval i v knize Level – 50 let videoher.
V herním světě Super Maria je ikonické zelené potrubí. Z původního tesaře v Donkey Kongovi se tak po vydání vlastní hry stal instalatérem. Pro hratelnost jsou klíčové i různé kostičky, které se dají rozbíjet a v nichž se skrývají bonusové dovednosti nebo zlaté mince. Když Super Mario pozře houbu, vyroste nebo získá superschopnost.
Proto nepřekvapí, že je po houbách pojmenováno celé království Mushroom Kingdom. Kde se ale vzala fascinace touto potravinou?

„Není to kvůli tomu, že by mladý Šigeru experimentoval se zakázanými látkami. V japonských lidových příbězích odchází hlavní hrdina často do lesa, kde sní houbu a tím získá nějaké speciální dovednosti nebo schopnosti,“ píše Dobrovský ve své knize.
Hit, který zachránil Ameriku
Ze Super Mario Bros. se stal absolutní trhák. Během prvního měsíce se ho v Japonsku prodalo přes milion kopií. Spojené státy americké v době vydání zažívaly obrovskou krizi herního průmyslu pod náporem nekvalitních her.
Do tohoto prostředí ale vstoupilo Nintendo se svojí konzolí NES a Super Mariem a totálně změnilo pravidla hry. Během prvního roku se v USA prodalo přes milion kopií Super Mario Bros., o dva roky později to byl čtyřnásobek a na začátku devadesátých let japonská herní společnost hlásila téměř 19 milionů kopií.

V USA vyšel Super Mario Bros. na konzoli NES, která vytáhla tamní trh z hluboké krize. Zdroj: Profimedia
„Nintendo s herní konzolí NES v podstatě zachránilo americký videoherní trh po jeho velkém krachu na začátku osmdesátých let,“ říká Dobrovský pro CNN Prima NEWS.
Za železnou oponou se šířily nekvalitní klony
Fenomén postavičky se stylovým knírkem se postupně šířil i na Západě. Země za železnou oponou ale žily v absolutní nevědomosti. „Společnost Nintendo neměla tehdy v Československu oficiální zastoupení, jejich herní konzole se k nám dostávaly sporadicky,“ popisuje Pavel Dobrovský.
Československo však bylo rájem osmibitových počítačů. Vyráběl se tu například Didaktik, který byl klonem kultovního ZX Spectrum. Proto nepřekvapí, že navzdory komunistické vládě se zdejší hráči snažili získat kopie úspěšných západních her.

„Mario se v různých nelegálních podobách objevoval i na nich, ale nebylo moc o co stát. V devadesátých letech se daly koupit levné konzole, obvykle někde na tržnici, s datovými nosiči s pirátskými kopiemi nebo velmi neumětelskými napodobeninami slavných her. Je bezpečné tvrdit, že do roku 1989 u nás o Mariovi v podstatě nikdo nevěděl,“ tvrdí herní novinář.
Nejen knírek a montérky, ale také ikonická hudba
K úspěchu Super Maria přispěla i hudba. Po spuštění hry se rozezní úvodní skladba, jež je provedená v tónině C dur, ve swingovém rytmu a využívá synkopu, která způsobí krátké vypadnutí z rytmu. Technologická omezení tehdejších osmibitových počítačů ale z herní hudby udělala opravdový klenot, který oslnil i Dobrovského.

„Poprvé jsem se k Super Mariovi dostal někdy po revoluci 1989. Do dneška si pamatuji ikonickou hudbu Kodži Konda,“ vzpomíná na dílo japonského skladatele, jenž se podílel i na hudbě pro jinou slavnou značku The Legend of Zelda a pro Nintendo pracuje dodnes.
Postavička Super Maria se během 40 let stala součástí stovek dalších her a celkem tato herní značka čítá přes 900 milionů kusů prodaných her. V tomto ohledu se stala absolutním hegemonem herního průmyslu a Nintendo z ní udělalo svůj symbol a vlajkovou loď.
Nešokuje a je konzervativní
Podle Dobrovského jde sice o konzervativní postavu, která nešokuje, vždy se drží své kvality, ale adaptuje se na současné trendy a nebojí se přinášet i něco nového.
„Zajímavé je, že své hry dostávají také další postavy z mariovského vesmíru, například princezna Peach. Právě ona, v prvních hrách postava určená k záchraně, se v posledních letech stává samostatnou a silnou postavou, což reflektuje její emancipaci,“ dodává Dobrovský.

Oblíbený hrdina doslova překonal hranice herního průmyslu, zapsal se například do Guinessovy knihy rekordů a před dvěma lety se objevil i na stříbrném plátně. Snímek Super Mario ve filmu vtrhl do kin jako velká voda. Během úvodního víkendu se stal čtvrtým nejvýdělečnějším animovaným filmem všech dob a celkově vydělal přes miliardu dolarů.
Jak bude vypadat dalších 40 let se Super Mariem? Zcela jistě na něj celou dobu nebude dohlížet jeho stvořitel Šigeru Mijamoto. V současnosti 72letý vývojář působí spíše jako konzultant, který radí, jakým směrem by se populární značka měla vydat. I proto Dobrovský doufá, že si slavný vývojář vychoval novou generaci návrhářů, kteří budou respektovat značku a nesejdou z cesty lemované obrovskými úspěchy.
Zdroj: Autorský text, kniha Level - 50 let videoher
Video: Trailer filmového Super Maria