Jak vznikala nádherná hudba z Kingdom Come? Skladatel Valta u ní strávil celou dekádu svého života
Česká hra Kingdom Come: Deliverance II je domácí kulturní klenot. Srdce hráčů z celého světa si získala rozmanitým a dramatickým příběhem, velkým a krásným otevřeným světem z okolí Kutné Hory nebo Trosek a boduje i díky fantastické hudbě. Skladatel Jan Valta v rozhovoru pro CNN Prima NEWS a Prima COOL popsal, jak vznikal soundtrack pro videoherní hit, jak se komponuje středověká hudba a také vyjmenoval své tři nejoblíbenější písně.
Před několika dny vývojáři z Warhorse získali nominaci na herní Oscary. V prosinci jejich hra Kingdom Come: Deliverance II zabojuje o ocenění Game Awards v kategoriích pro Nejlepší hru roku (Game of the Year) a také v kategorii pro nejlepší RPG.
ČTĚTE TAKÉ: Poslední Jindřichovo dobrodružství. Kingdom Come přináší pátračku uvnitř Sedleckého kláštera
„Jsem nefalšovaně pyšný, že jsem toho mohl být součástí,“ přiznává s hrdostí skladatel Jan Valta pro CNN Prima NEWS a Prima COOL. Pro Kingdom Come: Deliverance II složil čtyři sta skladeb, díky nimž má herní soundtrack přes 10 hodin čistého času. V rozhovoru, který si můžete pustit v úvodu tohoto článku, prozrazuje, jak se hudební podkres tvořil.
Dekáda s fenomenální videohrou
„Dělal jsem to čtyři a půl roku. Práce bylo strašně moc a času bylo ke konci už neúprosně málo,“ přiznává Valta. První noty pro herní sérii Kingdom Come: Deliverance začal psát už v roce 2014, kdy komponoval hudbu pro první díl. Později na to navázal přípravou hudebního doprovodu pro pokračování středověkého příběhu o Jindřichovi ze Stříbrné Skalice.
„Je to značná část profesního života a ono to prorůstá i do osobní roviny. Mám za sebou dekádu s Kingdom Come. Určitě jde o největší věc, kterou jsem kdy dělal. Myslím, že dost možná nejde překonat, leda bychom udělali něco většího,“ říká Valta a s úsměvem doplňuje: „Což u Warhorse nikdy nevíš, to se samozřejmě může stát.“
Jeho středověké písně navíc přerůstají hranice virtuálního Kutnohorska a Trosecka. V polovině září se nejprve v Praze uskutečnil orchestrální koncert Kingdom Come: Deliverance II, který měl Valta pod taktovkou. Další vystoupení se ještě chystají.
Jedno z nich bude už na konci listopadu součástí Herního festivalu MČR v Brně. V pátek 28. listopadu tam vystoupí společně s Brněnskou filharmonií a zahrají 11 skladeb. Poté dojde ještě na hodinovou debatu s tvůrci ze studia Warhorse.
Středověkou muziku řídil text
Příběh Kingdom Come: Deliverance se odehrává na počátku 15. století a z hlediska historie existují záznamy, jak se lidé v tehdejší době bavili a co prožívali. Jak ale zněla tehdejší středověká hudba?
Valta přiznává, že se můžeme jen dohadovat na základě dochovaných nástrojů nebo náčrtků, na co se tehdy hrálo. Mezi zachovanými písněmi dominují církevní skladby, protože psát uměli především mniši a vzdělaní lidé. Na základě toho se tehdejší hudba složitě rekonstruovala.
„Vládl text, nikoli muzika, ta byla druhotná. Řeknu to zjednodušeně: když měl text sedm slabik, tak muzika měla sedm tónů. Takový byl princip a já se to snažil do našeho soundtracku nacpat,“ říká skladatel, jak se držel historických souvislostí.
Právě pomocí textu a nepravidelnosti se pokusil hudbu okořenit. „Počet tónů na frázi nebo na takt je pokaždé jiný. Je to nepředvídatelné a to je jedna z věcí, které jsem se snažil připodobnit ke středověké hudbě, která byla řízená tím textem,“ doplňuje.
Potřeboval bojový chorál, tak si ho napsal
Mezi jeho nejoblíbenější skladby z celé hry patří především dva chorály. Ústřední píseň Svatá Barbora dokresluje atmosféru tehdejší Kutné Hory. Nedaleko města stál velký chrám a klášter v Sedlci, jenže měšťané toužili po vlastním. Kvůli tomu se zrodila velká řevnivost, kterou řešila i samotná církev.
Druhá sborová píseň je Svatováclavský chorál, o kterém si Valta myslel, že bude ještě větší hit. „Na něj můžeme být jako Češi pyšní. Není ale bojový, jaký jsem pro hru potřeboval,“ říká Valta.
V původním chorálu mu chyběla naštvanost a touha vzít věci do vlastních rukou. „Prostě nesedíme s rukama v klíně a nečekáme na zázrak, ale jsme fakt naštvaní a jdeme s tím něco udělat. Tak jsem si ho napsal sám,“ dodává skladatel.
VIDEO: Porovnali jsme skutečné Trosky s videohrou. Povedená podoba, hodnotí kastelánka