25. července 2025 11:29

Fanoušci Kingdom Come rekordně zvyšují návštěvnost památek. Čísla mluví jasně

Videohra od Warhorse zásadně proměnila návštěvnost hradů Trosky, Kutné Hory a dalších míst spojených se středověkým hitem.

Ještě před rokem sotva deset tisíc návštěvníků za měsíc, letos i ke dvaceti. Hrad Trosky zažívá obrovský boom popularity. Platí to i pro Kutnou Horu nebo nedaleký městys Suchdol či tvrz Malešov. Důvod? V těchto místech se odehrává děj české videohry Kingdom Come: Deliverance II od pražského studia Warhorse. Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism odhalila, jak celosvětově úspěšná hra proměnila návštěvnost tuzemských památek. Na mnoha místech jde o rekordní čísla.

ČTĚTE TAKÉ: Z tohoto okna jsem byl vyhozen. Zloduch ze slavné hry se vrátil na hrad Trosky

„Přitáhla mě samozřejmě hra,“ slýchávali redaktoři CNN Prima NEWS během minulého víkendu. Zvýšený zájem o památku potvrzovala už během jara i kastelánka hradu Pavlína Suchomelová. Její dojem nyní potvrzují čísla.

Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism ve spolupráci s telefonním operátorem O2 Česká republika provedla měření v období od dubna do června v okolí hradu Trosky, v Kutné Hoře, Malešově a Suchdole.

Data návštěvníků porovnala s minulým rokem a hlásí výrazný nárůst domácích turistů. Analytici z anonymizovaných dat vyloučili návštěvníky daných obcí a také pravidelně dojíždějící.

„Všimli jsme si abnormální aktivity, že se v těchto místech meziročně navýšily počty záznamů, a udělali jsme analýzu. Nárůst je o až desítky procent,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Petr Netolický z O2 Česká republika.

Obce vítají rekordní počty turistů

V květnu na hrad Trosky dorazilo o 22 tisíc lidí více než před rokem. „Nerozeznáme, jestli ten člověk šel dovnitř hradu, nebo zůstal před Troskami a fotil si je. Ale to je právě zajímavé, že tam nemáme jen zakoupené vstupenky,“ uvedl Netolický.

„Pro nás bylo velmi příjemné zjištění, že si k nám fanoušci našli cestu právě hned v jarních měsících,“ přiznala Lucie Bidlasová z Národního památkového ústavu, do jehož správy Trosky spadají.

GALERIE: Akci ke hře Kingdom Come na Troskách navštívily tisíce lidí

Analytici zaznamenali největší nárůst v malém a ještě nedávno téměř neznámém Suchdole ve Středočeském kraji. Městys nedaleko Kutné Hory navštívilo letos v dubnu o 45 procent více lidí než ve stejnou dobu minulý rok. Celkem to ve sledovaném období bylo 38 984 lidí.

Vyšší počty turistů hlásí i známější Kutná Hora. Do někdejšího středověkého centra těžby stříbra zamířilo přes 318 tisíc návštěvníků, což je o 32 210 lidí více než loni od dubna až do června. Obecně platí, že na místa míří rekordní množství mladých lidí ve věku 18 až 25 let.

Ve všech lokalitách se jejich výskyt zvedl o 262 procent, v absolutních číslech jde o více než 55 tisíc turistů.

Z Kingdom Come: Deliverance se stal fenomén

„Bourá to mýtus, že hry jsou pro podivíny ve sklepě, ale je to kulturní záležitost, která může být něco víc a může zvýšit i návštěvnost,“ vyzdvihl pozitivní dopad středověkého titulu šéf komunikace studia Warhorse Tobias Stolz-Zwilling.

Česká videohra sledující příběh mladého kováře Jindřicha ze Stříbrné Skalice a jeho šlechtického parťáka Jana Ptáčka boduje u hráčů po celém světě. Od vydání se Kingdom Come: Deliverance II prodalo přes tři miliony kopií a pražské studio Warhorse díky ní počítá miliardové tržby.

Z tuzemské hry se tak stává fenomén, který překonal hranice videoherního světa a dokáže zvednout hráče od počítačů a herních konzolí. „Dodnes jsme překvapeni, jakou to nabralo rychlost a tak obrovskou fanouškovskou bázi,“ přiznal Tobias Stolz-Zwilling.

„Hráči jezdí kilometry, aby se mohli podívat na místa ze hry, a začínají se zajímat i státní instituce. Kutnohorský starosta dal sběratelskou edici hry panu premiérovi Petru Fialovi (ODS) jako dárek. To jsou věci, s kterými jsme nepočítali,“ dodal šéf komunikace Warhorse.

Nejde však jen o domácí turisty. Mezi nejsilnější trhy podle zástupce Warhorse patří USA, Čína a Německo. Na herní lokace ve skutečném světě tak jezdí i zahraniční fanoušci.

GALERIE: Podívejte se na srovnání skutečné Kutné Hory s Kingdom Come: Deliverance II

„Slyšeli jsme, že na Trosky jezdí mnohem více návštěvníků například ze Skandinávie, kteří na hradě předtím vůbec nebyli. Je tu velký přesah do zahraničí, jde o Německo nebo asijské země, ve kterých CzechTourism dělal řadu aktivit na propagaci hry a míst s ní spojených,“ řekl ředitel CzechTourism František Reismüller.

Počáteční problémy rychle odezněly

S příchodem nových návštěvníků se po vydání Kingdom Come: Deliverance II také často skloňoval pojem overturismus. V Troskovicích, které leží pod hradem Trosky a žije v nich 82 obyvatel, zpočátku hlásili, že lidé parkují na pozemcích místních, nebo si zkracují cesty přes úrodnou půdu.

Problémy ale rychle odezněly. Největší zkouškou prošla obec v polovině července. Na Troskách se konala dosud největší akce spojená s populární videohrou Pod praporem Bergova a navštívilo ji během víkendu téměř tři tisíce platících návštěvníků.

„Myslím si, že na hradě musí být spokojení a my jsme také spokojení. Akce ani zájem se obce nedotkly a to bylo pro nás hlavní,“ sdělil CNN Prima NEWS starosta Troskovic Martin Svadbík.

Nadšení jsou z nových turistů i další obce. Na příkladu Posázaví, v němž se odehrával děj prvního dílu Kingdom Come: Deliverance z roku 2018, je navíc patrné, že hráči chtějí místa prozkoumávat i několik let po vydání hry.

„Je to úžasné,“ rozplývala se kastelánka Sázavského kláštera Jaroslava Matoušová. „Na hráčích oceňuji, že jsou vnímaví. V mezigeneračních skupinkách přinášejí otázky, kterých se chytají i starší návštěvníci, babičky a dědečkové. To je opravdu hezké a milé. Myslím, že ten efekt bude trvat nadále,“ uzavřela své povídání Jaroslava Matoušová.

Zdroj: CNN Prima NEWS, CzechTourism, Warhorse Studios

VIDEO: Srovnali jsme skutečné Trosky s podobou ve virtuálním světě

Jan Hrušovský

Jan Hrušovský

redaktor FTV Prima, CNN Prima NEWS

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

RE-PLAY

Publicistický / Zábavný / Esport