Dynamický herní systém Nemesis už nemůžou používat všichni. Nově ho chrání patent
Krok čelí velké kritice od vývojářů.
Společnost Warner Brothers Interactive Entertainment po šesti letech konečně uspěla a podařilo se jí patentovat si dynamický herní systém Nemesis. Ten je známý z dvojice her Middle-earth: Shadow of Mordor a pokračování s podtitulem Shadow of War.
Tato mechanika umí rozestavit nepřátele do herního světa a nastavit jejich realistické vztahy mezi sebou i hráčovou postavou, aby byl průchod hrou pokaždé unikátní a hráč měl pocit, že jeho činy mají ve světě trvalý vliv. Nepřátelé ve hře si pamatují setkání s hráčem, mohou nést následky po souboji a taky se učí, aby při příštím střetu byly úspěšnější. Při každém hraní si tak vytvoříte nové úhlavní nepřátele, spojence či následovníky.
Přestože byla tato mechanika velice chválená hráči i médii a přinášela větší ponor do herního světa, tak ji WB Games dosud nepoužili ve svých dalších titulech. Jejich snaha systém patentovat však svědčí o tom, že v něm cítí i potenciální zdroj příjmů.
Od 23. února 2021, kdy patent vstoupí v platnost, až do roku 2035, kdy vyprší, tak bude muset každé studio, které ho bude chtít použít, platit licenční poplatky. Pokud si vyvine vlastní a podobný systém, může stanout před soudem, kde bude muset dokazovat, že jeho řešení je dostatečně originální, a neporušilo tak zmíněný patent.
Jeden z podkladů patentu herního systému Nemesis
Krok se setkal s velkou vlnou kritiky ze strany herních vývojářů. Poukazují, že sám systém Nemesis vychází z jiných herních mechanik, které už používalo mnoho her před ním a je spíše kompilátem než něčím unikátním. Řada her s otevřeným světem používá podobné systémy – zmiňován je například Assassin’s Creed a jeho systém žoldáků, který je taky procedurálně generovaný, platí v něm stejná logická hierarchie včetně práce s pamětí a učením NPC.
hey this fucking sucks https://t.co/ncXGgchzGf
— Cat Manning (@catacalypto) February 6, 2021
Známá vývojářka Cat Manning (League of Legends, Pathologic 2) poznamenala, že je patent příliš obecný, a způsob, kterým je popsaný, se dá vztáhnout na celou plejádu her. Teoreticky teď mohou WB Games žalobami pozastavit neho ohrozit vývoj mnoha vznikajících her.