COŽE?!? Čeští úředníci chtějí zakázat World of Wacraft. Prý je to výherní automat!
Vítejte v Kocourkově!
Do nečekané situace se dostali v podstatě všichni hráči placených on-line her, zejména pak ti, co holdují World of Warcraft a Star Wars: The Old Republic. Za všechno může úřednická touha regulovat i to, co funguje v kombinaci s elementární neznalostí základů fungování pravděpodobnosti.
O co se jedná?
Ve zkratce jde o to, že podle právníka Ondřeje Závodského z ministerstva financí, který připravuje nový loterijní zákon, jsou hry jako World of Warcraft nebo Star Wars: The Old Republic podobný hazard jako třeba výherní automaty. Nerozumíte? To je v pořádku, naše reakce nebyly jiné.
Co to může v praxi znamenat?
Reálně hrozí, že od příštího roku by si nikdo pod 18 let nemohl z České republiky danou hru zahrát. Nemusí se to přitom týkat jen „WoWka“ a Hvězdných válek. Hráčům by mohly hrozit vysoké pokuty za porušení takového zákazu.
Jak na to vlastně na ministerstvu přišli?
Závodský shledává problém v tom, že okrajovou součástí některých (placených) on-line her je prý určité losování o virtuální předměty, které můžete v dané hře nasbírat nebo si je koupit. I kdyby to byla pravda (jeho vyjádření je značně zavádějící), je samozřejmě absurdní posuzovat v důsledku toho celou hru jako hazardní. Závodskému uniká, že některé takové vzdáleně podobné aspekty jsou pouze nepovinnými a nepodstatnými zpestřeními těchto her. Úspěch v daných hrách jako celku přitom pochopitelně odvisí již pouze od schopností hráče.
Pokud by přitom ministerští úředníci měli být ve svém uvažování důslední, museli by nakonec dospět k tomu, že hazardní hra je v životě úplně vše. Byla by to každá hra, v níž se např. na herní mapě generují různé virtuální předměty s různou měrou pravděpodobnosti. Byla by to cesta do práce, při níž vám může spadnout květináč na hlavu - a neuděláte s tím prostě nic (dokud vám ministerstvo nenařídí nosit helmu). Je to i každá návštěva lékaře, při níž se můžete dozvědět fatální diagnózu, aniž byste se o ni nějak přičinili špatným životním stylem.
World of Warcraft
Určitá míra náhodnosti je součástí většiny aktivit, s nimiž se v životě potýkáme. Je součástí i většiny her, které si lidstvo vymyslelo. Je třeba to konečně akceptovat. Zároveň by si ministerští úředníci měli něco přečíst o zákonu velkých čísel a teprve poté se pokoušet o definice hazardní hry. Pokud totiž ministerským úředníkům do definice hazardní hry spadl nyní i World of Warcraft, pak je to pouze a jen známka toho, že jejich definice je vadná.
Jak to vidíte vy?
Ondřej Najman eSuba.eu