28. července 2023 15:40

Český Half-Life a Doom v jednom. Nová česká střílečka nadchne pamětníky, co milují ty největší klasiky

Soudruzi chtěli přinášet světu dokonale čistou energii. Jenže v jaderné elektrárně se něco zvrtlo. Podzemní komplex tunelů je rázem plný nebezpečí a nepřátel. Střílečku Kvark vyvíjejí dva středoškoláci Petr Pavlík a Radovan Šťastný, kteří se svým titulem zabodovali na videoherní konferenci Game Access a finální verzi chtějí vydat příští rok.

Bez nadsázky se o Kvarku dá mluvit jako o českém Half-Lifu. Autoři střílečky z první osoby neskrývají inspiraci u legendárního titulu se slavnou postavou Gordona Freemana, případně ani u dalších zástupců tohoto žánru jako je Doom nebo Quake.

V Kvarku je k dispozici několik zbraní: pistole, brokovnice, raketomet nebo útočná puška kalašnikov. Výrazným pomocníkem je ale hasák. Ten se hodí v případě, když dojdou náboje. To se může stát v mžiku, protože munice v Kvarku opravdu není nazbyt a je dobré s ní šetřit.

Hratelnost je velmi svižná a akční. Základní pohyb doplňuje možnost sprintovat, čímž se Kvark stává ještě rychlejším a zběsilejším. Právě u toho měli autoři velmi vzrušené debaty. „My se dost dlouho hádali, jaká hratelnost bude,“ přiznává Radovan Šťastný. „Petr je fanoušek stealth a pomalejších her. Já mám raději rychlé, kde střílíš a kosíš nepřítele. Nakonec jsme skončili na půl cesty, že to je trošku pomalejší a trošku rychlejší,“ říká.

Vedle hledání zbraní a munice si hráči musí hlídat také své zdraví. Vyléčit se mohou za pomocí lékárniček, dobře v tomto ohledu poslouží i různé nápoje z automatů a k dispozici je také zbroj.

Když v přestřelce dojdou životy, hra se vrací k poslednímu kontrolnímu bodu a část herní úrovně se musí procházet znovu. K tomu může docházet často, protože v podzemních chodbách se skrývá řada překvapení a hráč si nemůže být jistý, jestli za rohem nečíhá krvelačný nepřítel.

Petr Pavlík a Radovan Šťastný se potkali na ostravské střední škole v jedné třídě a oba svoje spojení popisují, jako když jeden druhému vytrhává trn z paty. „Já byl grafik, který hledal programátora, a on byl programátor, který hledal grafika,“ vypraví Šťastný. Spojili své schopnosti a síly a přihlásili se do vývojářské soutěže, ve které vytvořili jednoduchou hru s hádankami.

Během toho si uvědomili, že je společná tvorba baví a že se chtějí vrhnout na větší hru. Pomalu se tak začala rodit střílečka, která se původně měla jmenovat Atom. Oba chtěli do názvu zakomponovat jakoukoliv spojitost s elektrárnou, fyzikou a jádrem, proto je jako první napadla základní stavební částice.

S podobným názvem už ale na světě jedna hra byla. Pavlík se Šťastným tak šli dál a uvažovali: co je součástí atomu? Kvark.

Následně se vrhli na vymýšlení tématu, kolem nějž se bude točit hlavní dějová linka. Ani jeden z autorů není pamětníkem komunistického Československa, přesto si vybrali dobu, kterou mohou znát maximálně z vyprávění rodičů nebo prarodičů.

Během vývoje nashromáždili spoustu referencí z období socialismu, jak se v Československu žilo a jak fungovaly továrny nebo podniky: „Napadlo nás to postupně. Prvně jsme si řekli, že uděláme střílečku. A pak se to vyvíjelo, že hru zasadíme do Česka, pak do osmdesátých let a postupně jsme vymýšleli příběh,“ tvrdí Pavlík.

Děj začíná v padesátých let při výstavbě fiktivní jaderné elektrárny v Československu. Poté se přesouvá až do druhé poloviny osmdesátých let. Úvodní scénka Kvarku je důkazem, že se mladým vývojářům podařilo s velkou grácií zachytit absurditu budování socialismu.

„Proč jste na tomhle místě zrovna vy?“ pronáší řečnickou otázku socialistický průvodce v úvodní scénce hry. „Byli jste vybráni jako nejlepší z nejlepších, abyste mohli pracovat pro Kvark a pomoci v rozvoji nejmodernějších technologií. Tento úděl je tak významný, že předpokládáme, že nebudete potřebovat jakoukoliv finanční kompenzaci a vystačíte si pouze s dobrým pocitem toho, že ženete lidstvo kupředu,“ pokračuje.

Autoři mimo jiné narážejí na tradiční pětiletku nebo si dělají srandu z pravidelného hlášení z provozu. V něm se vedení elektrárny chlubí plněním plánu na sto padesát procent, čímž se mohl zvýšit potravinový příděl, a také děkuje za tvrdou práci pěti zaměstnancům, kteří tento týden zemřeli v práci.

„Rodičům se to líbilo, jen říkali, že to je trochu brutální,“ říká s úsměvem Šťastný.

Kvark se zatím nachází v takzvaném early accessu, tedy ve fázi předběžného přístupu. Hra tudíž není kompletní a zatím obsahuje jednu kapitolu. Celkem jich má být pět, do Kvarku se dostanou ještě nové zbraně a také granáty.

„Plánujeme, že každá kapitola bude v jiném prostředí, s jinými zbraněmi a nepřáteli. Chceme například sci-fi zbraně, které budou nové a zajímavé,“ popisuje Šťastný. „Každá část by měla mít jiný styl, ať se to mění a hráč má neustále co dělat,“ doplňuje Pavlík svého kolegu grafika. V dalších úrovních bude také spousta hádanek, rébusů a různých narážek.

Kvark běží v prostředí Unreal Engine 5, ale nesnaží se mít fotorealistickou grafiku. Naopak autoři šli cestou retro grafiky, která opravdu nezapře jejich inspiraci ve slavných střílečkách z devadesátých let.

V cestě na trh vypomáhá Pavlíkovi se Šťastným studio Perun Creative, které stojí například za bezdomoveckým simulátorem Hobo: Tough Life. Ostravská firma také provozuje vlastní akademii, v níž dává šanci mladým vývojářům. „Učitel ze střední nás tam doporučil. Vyrazili jsme na jejich přednášku, ukázali jsme prototyp hry a v Perun Creative se to zalíbilo,“ popisuje Petr Pavlík.

„To bylo takové demíčko, jim se to líbilo. Teď to jsou dva roky, co hru vyvíjíme. První rok jsme na tom dělali sami,“ dodává.

Tvůrci Kvarku si spolupráci chválí. Nejenže jim studio pomohlo s vydáním předběžné verze hry na platformě Steam, ale také zařídilo velký stánek na červnové herní konferenci Game Access v Brně, kde si titul mohla vyzkoušet tuzemská herní komunita.

Dále Perun Creative poskytl studentům nové počítače a pomohl s nahráváním zvuků nebo optimalizací kódu, aby hra byla stabilní. „Dřív jsem zapnul projekt a načítal se 20 minut. Teď zapnu a za minutu to naskočí,“ pochvaluje si Radovan Šťastný. „V prototypu byly zvuky, které jsem nahrával na mikrofon a tak jsem dělal zbraně. To znělo, jak to znělo,“ směje se.

Oba mladíci se nyní soustředí na dokončení své první velké hry. Vedle toho budou muset zvládnout i finále na střední škole: maturitu. A co potom? Oba by si jednoho dne chtěli založit vlastní studio.

„Určitě by bylo zajímavé vyzkoušet něco nového, ale uvidíme, co nás čeká, je to fakt za dlouho,“ shodují se oba středoškoláci s vědomím, že skloubit maturitu a vývoj bude velká výzva.

Zdroj: Autorský text

Jan Hrušovský

redaktor FTV Prima, CNN Prima NEWS

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný