19. března 2025 16:45

Jak se povedl kontroverzní nový Assassin's Creed? Hodnocení jsou vysoká, ukrývají však nepříjemná překvapení

Ubisoftu se muselo ulevit. Stále však nemá vyhráno, protože ještě nedorazila čísla prodejů.

Není tajemstvím, že je francouzský herní gigant Ubisoft ve vážných problémech, takže úspěch nového japonského dílu jeho vlajkové lodi Assassin's Creed (AC) s podtitulem Shadows se pro něho stal nejvyšší prioritou. Po vlně kritiky nad historickou nepřesností a pro mnohé samoúčelného zahrnutí afrického samuraje Jasukeho se hra hned dvakrát odložila, čímž začala získávat temnou auru blížícího se průšvihu. Podle světových recenzí se to však nepotvrzuje a vývojáři studia Ubisoft Quebec přidaný čas zúročili.

Podle mnohých recenzí se totiž Shadows řadí k vrcholům série – má solidní příběh, vtahující atmosféru feudálního Japonska s nádherným a technicky bezproblémově fungujícím světem, robustní hratelnost a na obrovský rozsah ho trápí minimum bugů. Svědčí o tom i skóre 81/100 podle Metacritic. Podobně si vede i na Opencritic s 83 % pozitivních recenzí s průměrným ratingem 81.

„Assassin's Creed Shadows vybrousil hrany stávajících systémů a vytvořil jednu z nejlepších verzí otevřeného světa, kterou zdokonaloval uplynulých deset let,“ píše prestižní IGN (8/10) a konstatuje, že jde o vrchol série od doby, kdy se v egyptském Origins přiklonila k akčnímu RPG, jelikož doladila plížení i souboje tak, aby uspokojila i větší hračičky. Cení i možnost hrát za dva odlišné charaktery – plíživou a mrštnou nindžu Naoe i neohrabanějšího, ale silnějšího Jasukeho, jenž si libuje spíše v přímých střetech. Hra však upřednostňuje spíše plížení a v tomto směru je proto lehce nevyvážená.

„Ne všechny nápady dopadly stoprocentně a dva skvělí hlavní hrdinové bohužel zůstávají nevyužiti kvůli dost nevýraznému příběhu. I tak se ale jedná o titána, který patří do stejné ligy jako dvojka nebo Black Flag. Jde o dosud nejlepší RPG od Ubisoftu,“ napsal GamesRadar (4/5), který oceňuje ohromné množství péče, která byla věnována světu, což se projevuje třeba působivým systémem počasí a střídáním ročních období.

Jde o první AC vycházející kromě PC čistě na stávající generaci konzolí a možnosti posunout se technicky o úroveň výš využívá skutečně naplno. Experti z Digital Foundry chválí posun v grafice i výběr ze tří režimů, z nichž všechny tři si drží stabilní framerate a netrápí je vizuální artefakty jako u špatně optimalizovaných titulů.

Na výběr je režim výkonu při 60 fps, režim kvality s ray-tracingem a 30 fps a pak ještě balancovaný režim, který je dostupný pouze uživatelům s pokročilými 120Hz displeji. Ten má o něco nižší rozlišení než režim kvality, ale jinak nabízí stejnou úroveň ray-tracingu a Digital Foundry ho doporučuje jako optimální. Chválí se rovněž fyzikální model hry – pohyb vegetace ve větru, zničitelnost prostředí či přirozeně vlající vlasy či látky. Vadou může být poněkud strnulá mimika tváří v rozhovorech a cutscénách – engine totiž používá automatizovaný obličejový systém, díky kterému však pohyb rtů sedí do všech jazykových verzí dabingu, včetně toho japonského.

Vývojáři vyladili i průzkum prostředí, který se děje přirozenějším způsobem a hráč tak nemá pocit, že jen mechanicky vyzobává otazníčky na herní mapě a vybírá truhly v pevnostech pro lepší vybavení. Přesto je právě vedlejší herní náplň opět spíše slabinou a nenabízí ani zdaleka tak pestrou náplň, jako stále v mnohém nepřekonatelný Zaklínač 3 nebo třeba nedávné české Kingdom Come: Deliverance 2 s košatě rozvětvenými questy.

Komu série nikdy nepřirostla k srdci nebo se mu svou formulkou zajedla, nenajde na novince mnoho důvodů, proč by jí měl začít věnovat pozornost. Shrnuje to třeba recenze PCGamesN (6/10): „Přestože je otevřený svět ohromující, souboje vypilované a dva protagonisté docela zajímaví, Assassin's Creed Shadows je příliš repetitivní a dramaticky plochý na to, abychom vám mohli tento výlet do minulosti vřele doporučit.“ Stále tak platí, že AC ohromí spíše pečlivým vymodelováním historického světa a šíří obsahu než koncentrací na vyprávění či emoce.

Assassin’s Creed Shadows vychází 20. března 2025 na PC, Xbox Series X/S a PlayStation 5.

Zdroj: Metacritic, OpenCritic

Video: upoutávka na nejzajímavější novinky v Assassin’s Creed Shadows

Radek Londin

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

RE-PLAY

Esport / Zábavný / Publicistický