28. května 2022 08:30

Recenze: Top Gun 2 chce být dokonalým letním hitem. Zaslouží si Tom Cruise vaše peníze?

Nejnovější český trailer filmu Top Gun: Maverick

Po dlouhých šestatřiceti letech se Tom Cruise vrací do akce v pokračování leteckého trháku Top Gun. Musíte tenhle comeback vidět na velkém plátně?

Původní Top Gun je film tak přestřelený až vykroucený, že se na něj skoro nedá dívat jinak než s pobaveným úsměvem a odstupem. Příběh věčně vyšponovaných, přemotivovaných a zpocených mariňáků trousících chlapácké hlášky, mezi nimiž nejvíce vyniká právě Maverick (Tom Cruise), lze dost snadno vnímat jako akční pohádku o elitním klubu nevyoutovaných gayů, kteří své potlačené touhy vybíjejí osedláváním naleštěných trysko ptáků. Ne nadarmo inspiroval tolik parodií v čele se Žhavými výstřely.

Jeho nástupci se daří vzdát poctu originálu, vyhnout se některým jeho slabinám a zároveň povýšit jeho vyprávění takovým způsobem, že silou emocí i atrakcí strhne i velké škarohlídy. Hodně pomáhá, že film vnímáme perspektivou staršího Mavericka, který v něčem zůstává pubertálním rebelem stále si řešícím duchy minulosti, ale zároveň už začíná být připravený převzít odpovědnost – z žáka je učitelem a v něčem i náhradním otcem.

Zní to klišovitě stejně jako celá zápletka, která pošle skupinu pilotů na prakticky nemožnou misi nebezpečným kaňonem, aby chirurgicky přesným výstřelem odpálili Hvězdu smrti, ehm, tedy podzemní továrnu na výrobu jaderných zbraní anonymních nepřátel Ameriky. Musí se přitom spíše než na rozum spolehnout na Sílu, ehm, tedy své instinkty.

Přesto film vtáhne díky chirurgicky přesné režii a dobře napsanému scénáři, zapojujícím syna tragicky zesnulého Maverickova parťáka Goose. Šikovným a dojemným způsobem tvůrci do filmu zakomponovali i Maverickova někdejšího rivala a později kamaráda Icemana, jehož představitele Vala Kilmera připravila o hlas i hereckou kariéru rakovina hrtanu. Vynikající chemie mezi Tomem Cruisem a Jennifer Connelly pak filmu dává také zdravé romantické srdce.

Nejlepším rozhodnutím však bylo skutečně nahnat herce do kokpitů stíhaček a vše točit tím nejsložitějším, ale taky nejvíce autentickým způsobem, čemuž pomohla i kamerová technika usazená na českých letounech L-39. Zde je jasně znát rukopis Christophera McQuarrieho, který pomáhal se scénářem a produkcí a jehož si Tom Cruise před lety přizval do své špiónské série Mission: Impossible. Šlo o nejlepší rozhodnutí jeho pozdní kariéry, protože jejich spolupráce vrátila digitálními triky zvadlému akčnímu žánru fyzický rozměr. Platí to i pro nový Top Gun – takřka dokonalý blockbuster, jehož sílu zážitku letos může překonat snad jen druhý Avatar.