25. března 2024 00:03

Nejšílenější kaskadérský kousek Toma Cruise: Kolikrát visel na startujícím letadle?

Slavný otvírák Národa grázlů se nenatočil na první pokus...

V neděli večer na COOLu začíná špionská akčňárna Mission: Impossible – Národ grázlů. Ethan Hunt se tentokrát střetne s mocným Syndikátem nejrůznějších pacholků a ve snaze se jim dostat na kobylku bude muset osedlat i dopravní letoun – zvenku! Možná víte, že se Tom Cruise pro natočení této scény skutečně ocitl na vnějším plášti Airbusu, ale nejspíš nevíte, kolikrát to celé muset podstoupit.

Série Mission: Impossible se definovala scénami, v nichž Tom Cruise za něco visí ve vzduchu. Pátý díl proto nemohl být odlišný – a aby se překonal Cruise visící z mrakodrapu ze čtyřky, tvůrci se rozhodli, že ho nechají viset za trup nákladního letadla.

Cruise se samozřejmě za trup nedržel jen za vlastní ruce, ale byl velmi fortelně přivázaný. To však neznamená, že by byl kousek přehršle bezpečný – a jeho efekt zvyšuje i počet letů, které si Cruise na vnější části trupu odbyl.

Otázkou není ani tak to, jak získáte na něco takového pojištění,“řekl k situaci producent J. J. Abrams. „Protože pořád nevím, jak jsme ho vlastně dostali, ale spíš to, zda jsme ochotni riskovat něčí život.

Společnost Airbus, která vyvinula samotné letadlo, si například vůbec nebyla jistá, jestli trup Cruise unese. Letoun je sice stavěn na fortelnou zátěž, s absolutní jistotou ale nikdo nikdy neřešil, jestli může zrovna u dveří v okamžiku startovní akcelerace viset člověk. Protože to prostě nikoho před tím nenapadlo!

Nebavíme se přitom jen o jednoduchém vzlétnutí. Filmaři specificky chtěli záběr, jak země za Cruisem mizí, takže letoun hned po startu musel strmě stoupat. Jinak by záběr zase tak zajímavý nebyl, podobných startů ve filmu diváci viděli hodně. Je to až způsob, jakým letiště změní vůči letounu svou pozici, co dělá tenhle záběr tímhle záběrem. Ale strmější stoupání vyžaduje i vyšší akceleraci a zvyšuje G na posádku. Cruise nevyjímaje.

Bylo tak nutné sednout k rýsovacím prknům (no spíše ke klávesnici a monitoru) a hned na úvod propočítat všechny kalkulace nutné pro další pokračování kousku. Dalším problémem byla i rychlost větru, jaké Cruise čelil – existuje v ní totiž nenulové riziko poškození zraku. Cruise proto musel nosit speciální ochranné kontaktní čočky.

Chlad, výpary z motorů, ptactvo – to jsou jen některé z dalších potenciálních problémů, které mohly zkazit štábu celý den, o Cruiseovi nemluvě. Nakonec však po dalších testech přišel den D a hodina H, kdy bylo sice jasné, že je kousek relativně bezpečný, ale třeba právě zbloudilý pták anebo panika na straně Cruise by přesto smrděla problémy. Když si zahráváte se silami, které donutí mnohatunový letoun odlepit se od země, je to holt vždycky trochu nebezpečné.

Cruise byl připásán na trup a režisér dostal od Cruise poslední pokyny: „Kdybych vypadal, že panikařím, nezastavujte a nepřistávejte, to jenom hraju.“Jak letoun začal zrychlovat, Cruise později několikrát řekl, že byl vyděšený k smrti, nakonec však překonal sám sebe a byl s to říct i kýžený dialog, na který mělo dojít. No a záběr byl na světě! Režisér zavelel udělat otočku kolem letiště a přistát.

A po přistání se Cruise rozhodl, že to raději sjede ještě jednou. Aby bylo dost materiálu pro stříhání.

A pak znovu.

Až nakonec letěl... celkem osmkrát!

Mám dojem, že si to trochu užívá,“ prohlásil ve filmu o natáčení jeden člen štábu a nelze s ním nesouhlasit. Cruiseovy kaskadérské výkony v sérii Mission: Impossible jej rozhodně proslavily, zdaleka nejvíce si je však užívá on sám. V dnešní éře digitálních triků je nicméně radost na to pohledět, o tom snad nikdo nemůže pochybovat!

Mission: Impossible – Národ grázlů začíná na Prima COOL v neděli ve 20:15.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Zábavný / Esport / Publicistický