Zamrzne celý Hollywood? Začala obří stávka, která ohrožuje nové filmy a seriály
Některé dopady stávky budou okamžité, jiné můžou být dlouhodobé.
Filmový a televizní průmysl čelí vážné krizi. Tento týden byla totiž zahájena časově neomezená stávka americké odborové organizace filmových a televizních scenáristů (Writers Guild of America, WGA), která se nedohodla se zástupci filmových producentů (AMPTP) na parametrech nové kolektivní smlouvy. Zcela přestalo pracovat všech 11 500 autorů. Co to bude znamenat?
Okamžitý efekt poznají diváci na pravidelně vysílaných aktuálních pořadech. Pozastaveno bude například vysílání populárních amerických talk show The Late Show with Stephen Colbert, Jimmy Kimmel Live!, The Tonight Show Starring Jimmy Fallon, Saturday Night Live, Last Week Tonight with John Oliver a mnoha dalších. Ty totiž píšou týmy scenáristů, kteří drží ve stávce skutečně spolu, jak se ukázalo v minulosti.
Stopka z roku 2008
Scenáristé poprvé stávkovali v roce 1960, naposledy pak před 15 lety, kdy se jednalo o tři měsíce. Kalifornská a na filmovém průmyslu z nemalé části postavená ekonomika tehdy vyčíslila škody na zhruba 2,1 miliardy dolarů. Znamenalo to nejen pozastavení přípravy či natáčení mnoha produkcí, ale taky zásah do kvality těch už roztočených, protože nebyli k dispozici scenáristé na přepisování ani operativní úpravy dialogů přímo na place.
Nejslavnějším příkladem filmu, jehož natáčení přímo ovlivnila stávka scenáristů, je bondovka Quantum of Solace, kde nakonec dialogy upravoval spolu s režisérem představitel hlavní role Daniel Craig. Výsledek byl neslavný. Podobně dopadly třeba filmy jako Terminator Salvation, X-Men Origins: Wolverine, Transformers: Pomsta poražených nebo Andělé a démoni.
Filmový a seriálový divák nemusí dopady stávky přímo pocítit, jelikož filmová studia i streamovací platformy mají nashromážděné scénáře dopředu a kratší výpadek jsou většinou schopné zvládnout, i když na úkor kvality. V případě delší stávky by se však pozdržela natáčení, která měla začít na podzim 2023. S tím by docházelo i k odkladům premiér plánovaných na roky 2024 či 2025. Seznam produkcí ovlivněných stávkou už začal aktualizovat magazín Variety, jde například o seriály Rod draka a Cobra Kai, jež sice mají hotové scénáře pro další série, ale přicházejí o možnost cokoliv přepisovat během natáčení.
Proč se stávkuje?
Hlavním důvodem stávky jsou zhoršující se podmínky scenáristů, které započaly nástupem streamovacích platforem. Ty si najímají scenáristy projekt od projektu za fixní částky, nutí je pracovat pod tlakem a v malých týmech. Často jim taky upírají kredit v titulcích hotového díla, čímž je připravují o dodatečné zisky i možnost kariérního růstu. Oproti televizní éře taky scenáristé přicházejí o kdysi štědré poplatky za přeprodej práv nebo reprízovaní, čímž dál roste nejistota řemesla.
V požadavcích odborů je zvýšení plateb a odvodů na zdravotní či sociální pojištění nebo záruky ohledně velikosti tvůrčích týmů. Volají taky po regulaci umělé inteligence – odmítají, aby studia bez jakékoli kompenzace používala jejich autorské texty k jejímu trénování, ale taky nechtějí pracovat s automatizovanými generátory textů. Magazín Variety v obsáhlém rozboru popisuje, jak si scenárista pracující pro streamovací platformu přijde jen na zhruba třetinu peněz co jeho televizní předchůdce. Navíc pracuje ve větší nejistotě.
Streamovací platformy v čele s Netflixem jsou však neústupné, samy totiž čelí tlaku investorů k osekávání nákladů a větší ziskovosti. Zatím se nepodařilo najít kompromis, přičemž může jít o začátek ještě větší krize, jelikož v červnu vyprší kolektivní smlouvy taky odborovým organizacím zastupujícím režiséry a herce. Ty v součtu zahrnují takřka 180 tisíc umělců! Jejich nespokojenost rovněž narůstá a zařekly se (alespoň veřejně), že nejsou ochotny vyjednávat, dokud nebude uzavřena smlouva s jejich scenáristickými kolegy. Pokud by se přidali ke stávce i režiséři a herci, znamenalo by to okamžité a bezprecedentní zamrznutí největšího světového filmového průmyslu.
Zdroj: The Playlist