12. října 2022 02:15

Nejlepší válečný film dekády je konečně tady. Na co lákají jeho první recenze?

Co kritici říkají na novou adaptaci slavného protiválečného románu Na západní frontě klid?

Erich Maria Remarque nebude rotovat v hrobě, protože i třetí velké filmové zpracování jeho románu z roku 1929 dělá jeho nadčasovému příběhu dobrou službu – a možná bude pošilhávat i po výročních oceněních. Jde přitom o snímek, který nemíří primárně do kin, ale brzy se objeví přímo on-line.

Na serveru Rotten Tomatoes svítí u nové adaptace románu Na západní frontě klid parádních 100 % pozitivních recenzí s velice pěkným průměrným ratingem 7,9/10. Podobná situace panuje i na Metacritic, kde film nasbíral metaskóre 78 z maximální možné stovky. Kritici se ho přitom nezdráhají srovnávat s nejoceňovanějšími válečnými snímky poslední dekády včetně filmu 1917, který zobrazuje stejný konflikt, tedy 1. světovou válku. Příslib působivého traileru tak bude podle všeho naplněn.

„Ohromující vize Velké války dojemným způsobem přibližuje lidství smažící se mezi šrapnely,“ napsal magazín Time Out a udělil známku 4/5. Vyzdvihuje především to, jakým způsobem tvůrci vybalancovali snahu o historickou přesnost a syrovost, ale zároveň nezapomněli na emocionální scény spielbergovského střihu. The Hollywood Reporter na druhé straně chválí většinu prvků, kterými film osvěžuje klasický příběh, například moderní ale atmosféru posilující hudbu Volkera Bertelmanna i přesnou režii Edwarda Bergera, který zatím působil převážně v televizních a seriálových produkcích jako Your Honor, Patrick Melrose nebo Teror. „Zkušeně natočený film předávající krutou zkušenost, ale méně brutální než některé jiné moderní válečné filmy jako třeba 1917 od Sama Mendese,“ míní tamní kritik John Defore.

Recenze magazínu The Playlist chválí herecké výkony, kameru i pojetí, které se soustředí stejně tak na vojáky v zákopech jako na politické zákulisí odtržené od krvavé a špinavé reality války. Některé bojové scény však prý kazí přílišné spoléhání filmařů na digitální triky, jež bylo výsledkem omezeného rozpočtu: „Bez ohledu na drobné vady vytvořili Berger a jeho štáb věrnou a srdcervoucí adaptaci, která vystihuje břitký protiválečný styl své předlohy.“

V hlavní roli nové adaptace Na západní frontě klid uvidíme Felixe Kammerera jako Paula Bäumera. Doplní ho plejáda německých hereckých hvězd, například Daniel Brühl (Rivalové, Hanebný pancharti, Falcon a Winter Soldier), Albrecht Schuch (Narušitel systému, Jak změřit svět) nebo Devid Striesow (Pád Třetí říše, Ďáblova dílna). O režii se, jak už padlo výše, postaral Edward Berger. Výsledek jeho snažení uvidíme 28. října.