16. července 2023 18:00

Kontroverzní film o únosech dětí je zámořským hitem. Vsadil na víru svých diváků

Trailer filmu Sound of Freedom

Mnohá média píšou o filmu jako o nečekaném hitu. Jenže při zohlednění více faktorů jeho úspěch vlastně není tak překvapivý.

Film Sound of Freedom je americkým kasovním hitem. První týden po premiéře v omezeném počtu kinosálů se tam ocitl na třetím místě za snímky Insidious: Červené dveře a pátým Indianou Jonesem. Na nízkorozpočtový film s omezenou propagací vydělal v prvním týdnu parádních 40 milionů dolarů a podle ohlasů diváků ještě zdaleka neřekl poslední slovo.

Zápletka o muži, který se postaví nelítostnému mezinárodnímu obchodu s dětmi je inspirována skutečným příběhem bývalého agenta Tima Ballarda. Jeho role se ujal zapálený katolík James Caviezel (Umučení Krista, Tenká červená linie), což není náhoda. Film je totiž mířen na věřící a konzervativní publikum a jeho distributorem je společnost Angel Studios, která nedávno uvedla třeba starozákonní drama His Only Son.

Filmu jistě pomohla podpora mnoha konzervativních osobností včetně Donalda Trumpa či Mela Gibsona, ale taky kvalita jeho provedení a vyprávění. Na serveru Rotten Tomatoes nasbíral film od kritiků 74% pozitivních recenzí při průměrném ratingu 6,7/10 a od diváků dokonce 100% s ratingem 4,9/5.

Svědectví o umlčované pravdě

Nejdůležitějším prvkem jeho úspěchu je však podle analytiků skutečnost, že oslovuje skupinu, která je v kinosálech dlouhodobě zanedbávaná. „Nadšená odezva na filmy s tematikou víry ukazuje zájem tohoto publika o zábavu, která odráží jejich hodnoty a přesvědčení,“ vysvětlil Paul Dergarabedian, analytik společnosti Comscore. Třetinu diváků Sound of Freedom, který se z velké části odehrává v Kolumbii, tvoří hispánská komunita, rovněž tradičně věřící.

Angel Studios od počátku film podávají jako důležité svědectví o děsivé skrývané pravdě, které se musí dostat mezi co nejvíce lidí. Díky tomu se jim podařilo velkou část nákladů na propagaci a distribuci vybrat předem přímo od jednotlivců – crowdfundingová kampaň splnila cíl 5 milionů dolarů za pouhé dva týdny. Skalní jádro fanoušků a podporovatelů se navzájem označuje jako Angel Guild (Cech andělů).

Pošli to dál!

Podobně jako u předchozího filmu His Only Son taky Angel Studios skvělým způsobem funguje služba, která umožňuje divákům předplatit lístek úplnému cizinci, který si ho pak zdarma vybere a může tak na film vyrazit, ačkoli by si ho třeba nemohl dovolit. „Obyčejní lidé tím vzkazují ostatním – tenhle film musíte vidět a zapojit se tak do tohoto hnutí, abyste upozornili na těžký osud dětí vystavených hrozbě obchodování s lidmi,“ vysvětlil Jared Geesey, viceprezident mezinárodní distribuce Angel Studios.

Systém se nazývá Pay It Forward (doslova Zaplať to dál) a lidé už tak údajně pořídili 1,4 milionů lístků navíc. Cílem jsou podle Angel Studios dva milionů takto předplacených lístků, protože takový má být počet dětí, které jsou každoročně předmětem obchodování.

A jak to vlastně bylo?

Film vychází ze skutečného příběhu Tima Ballarda, který v roce 2013 založil neziskovou organizaci Operation Undeground Railroad bojující proti obchodu s lidmi. Sám Ballard uvedl, že na rozdíl od filmu se ve skutečnosti nikdy nevydal do džungle sólo, primárním cílem nebylo zachránit holčičku, ani kvůli tomu nezabil člověka. Mezi 123 zachráněnými osobami ve více samostatných operacích bylo 69 dospělých, nešlo tedy pouze o děti.

Přestože se ve filmu nikde neobjevují přímé spojitosti s populárními spikleneckými teoriemi hnutí QAnon, bývá mu vyčítáno, že jeho hlavní dvě tváře Tim Ballard i herec James Caviezel opakovaně veřejně vystupují jako zastánci přesvědčení, že únosci dětí čerpají jejich krev, aby z ní získali látku adrenochrom, kterou pak mají zvrhlí liberální boháči a satanisti používat při rituálech jako drogu a elixír mládí.

Kupní síla víry

Sound of Freedom začal v roce 2018 jako produkce pod studiem 20th Century Fox, které však následně koupil Disney a film byl uložen k ledu. Nakonec ho získala zmíněná společnost Angel Studios, která teď dokazuje, že přestože věřící nepatří mezi nejčastější návštěvníky kin, nejsou nijak okrajovou skupinou, obzvlášť, když jí rozumíte. „Takový obsah si skutečně může najít oddané publikum, generovat solidní tržby a působivé zisky pro investory,“ shrnul Dergarabedian.

Zdroj: Variety / IndieWire

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný