28. června 2018 12:52

Jurský svět 2 nadchne fanoušky dinosaurů. Je to ale dobrý film?

T-Rex a spol. se vrací a tentokrát se má být komorní horor.

Minulý týden se do kin vrátili dinosauři. Pokračování Jurského světa, jenž se chlubí podtitulem Zánik říše, už stihlo vydělat 748 milionů dolarů a nemilosrdně míří k miliardě. Ohlasy ale nejsou tak nadšené, jak se asi doufalo, jelikož na recenzním serveru Rotten Tomatoes najdete rating 5,7/10, na divácké databázi IMDb 6,6/10 a konečně na domovské ČSFD 66%.

Zánik říše tak jasně zaostává za Jurským parkem (85%) a Jurským světem (73%). Vlastně je přesně na úrovni Jurského parku 2 (66%) a jen lehce nad Jurským parkem 3 (62%), takže se kritické ani divácké ovace rozhodně nekonají. Znamená to, že byste se mu měli obloukem vyhnout? To záleží na tom, co od filmu čekáte. Rozhodně totiž servíruje kupu dinosaurů a snaží se trochu odlišit od svých předchůdců.

Zatímco dosavadní jurské filmy byly blockbustery s tradiční dějovou linií, Zánik říše si povinnou ostrovní část odbude už ve první polovině. Ty nejepičtější záběry tedy odkoukáte zhruba po hodině, načež se děj přesouvá do honosného domu v britských lesích, kde se dinosauří drží za zbrusu novým účelem.

Ať už je to cokoliv (proč si kazit překvapení...), nebezpeční tvorové samozřejmě utečou a začnou dělat menší paseku. A jak jste uhodli z trailerů, kromě Chrise Pratta a Bryce Dallas Howard u toho nechybí malá holčička, pro níž jsou dinosauři hlavně děsivými bubáky. Tušíte v tom záměr? Tak to je vaše úvaha správná. Zánik říše totiž natočil J. A. Bayona, jenž má na svědomí Sirotčinec a Volání netvora.

Ne, nechci tím říct, že je nový Jurský svět čistokrevný horor. Rozhodně se však vydává tímhle "komornějším" směrem, přičemž místo strašidel využívá nebezpečné pradávné tvory - a leckterým přitom dává vlastní osobnost. Pochopitelně tu nechybí ani pár překvapení (co myslíte, bude zbrusu nový dinosaurus?) a povinné odkazy na první díl. V jádru se ale film snaží přeběhnout do subžánru "strašidelný dům", jenž se v minulých dílech jen naťukával.

Znamená to, že je... chytřejší? Kdepak, Zánik říše je stejně hloupým a snadno sestřelitelným letním filmem jako většina konkurence. I když tu ale spousta věcí nedává smysl, důležité věci jako epické záběry a spóóóusta dinosaurů (nejvíc v celé sérii!) nechybí, takže to hlavní určitě dostanete.

Kéž by se trochu vypiplali postavy (nový sidekick umí jen řvát) a Bayona se začal režijně bavit mnohem dřív než ve finále, kde může konečně rozjet dinosauřího bubáka. Zánik říše je totiž jako celek o úroveň horší než jeho (mimochom parádní!) předchůdce a sluší mu každé osvěžení, jež dává zapomenout na to, že filmu každou další scénou neroste měřítko.

Kdekdo se přes tenhle přístup jen tak nepřenese - nejspíš i proto, že zkrátka nefunguje stoprocentně a neuškodil by tu ani výraznější záporák. Jako velká (skoro)hororová přehlídka dinosaurů je však Zánik říše rozhodně fajn, a něco mi říká, že bude mladší diváky děsit podobně jako Jurský park děti z devadesátek...

Sledujte COOL na Instagramu a přidejte se do nových facebookových skupin COOL PROGRAM, COOL KINO a COOL VÝTLEM!