Recenze: F1 s Bradem Pittem aneb jak se povedl adrenalinový „Top Gun ve formulích“

F1: The Movie Zdroj: Apple Original Films

Závodní film F1 Zdroj: Warner Bros.

Závodní film F1 Zdroj: Warner Bros.

Jerry Bruckheimer na premiéře filmu F1: The Movie Zdroj: ČTK / Profimedia.cz

O den dříve se Brad a Ines společně ukázali na premiéře nového Pittova snímku F1. Zdroj: Jackie Brown / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Závodní film F1 Zdroj: Apple Original Films

Závodní film F1 Zdroj: Apple Original Films

Závodní film F1 Zdroj: Apple Original Films

Závodní film F1 Zdroj: Apple Original Films

Závodní film F1 Zdroj: Apple Original Films

Závodní film F1 Zdroj: Apple Original Films

Závodní film F1 Zdroj: Apple Original Films

Hraný závodní film F1 Zdroj: Apple Studios

Závodní film F1 Zdroj: Apple Original Films

Hraný závodní film F1 Zdroj: Apple Studios

Hraný závodní film F1 Zdroj: Apple Studios

Hraný závodní film F1 Zdroj: Apple Studios

Hraný závodní film F1 Zdroj: Apple Studios

Hraný závodní film F1 Zdroj: Apple Studios

Hraný závodní film F1 Zdroj: Apple Studios

Hraný závodní film F1 Zdroj: Apple Studios

Závodní film F1 Zdroj: Warner Bros.

Závodní film F1 Zdroj: Getty Images
Povedlo se týmu, který stojí za megahitem Top Gun: Maverick, zopakovat vlastní recept?
Čím méně je Formule 1 zajímavá během samotných závodů, kdy se o většinu zvratů obvykle postarají zastávky v boxech, tím více se v posledních letech snaží pracovat na značce F1 a vtahovat fanoušky do zákulisních dramat a rivalit třeba prostřednictvím hitového seriálu Drive to Survive (F1: Touha po vítězství). Na okruhu se vlastně z pohledu nezasvěceného nemusí dít nic zásadního, důležité je, jak je to odvyprávěno a odprezentováno... až to utváří větší příběh.
A novinka F1: The Movie je vrcholem téhle snahy. Jde o dokonale vyfrézovaný marketingový produkt se spoustou šikovně zakomponovaného product placementu, plejádou cameo pomrknutí od hvězd motorsportu a sázející výhradně na stokrát osvědčené vyprávěčské postupy, které nesou jasný otisk producenta Jerryho Bruckheimera, jenž stojí za sériemi Top Gun, Mizerové, Piráti z Karibiku či Policajt v Beverly Hills.

Trailery nelhaly, protože jde v podstatě o Mavericka s auty, kdy má střet dvou generací vést k jejich vzájemnému obohacení a nakonec společnému triumfu. Burácející motory sice nejsou tryskové a vzduchem se létá jen v rámci jedné z (příliš) mnoha bouraček, ale jinak se příběh při zemi nijak nedrží. Třeba už jen představa, že startovní pole těch nejlepších jezdců provětrá důchodce Sonny Hayes (Brad Pitt), vzpomínající na časy, kdy začínal s Prostem a Sennou, je tak absurdní, až jí prostě musíte fandit a doufat, že vás za ni tvůrci odmění emocemi, které ke každé dobré hollywoodské pohádce patří.
A ony dorazí, za což můžou nejen svižně napsané dialogy plné zábavného popichování (k laciným hláškám sklouznou jen několikrát), ale zejména herci, kteří jim dávají šarm a mnohorozměrnost. Platí to speciálně pro Pitta, zábavně si hrajícího s archetypem vlka samotáře a s odkazem idolů ze staré školy Redforda a Newmana.

Film je sice kolem něho vystavěný, což však neznamená, že by ostatní postavy pouze sekundovaly. Jeho zranitelnější stránku hezky odkrývá technická šéfka týmu Kate (výtečná Kerry Condon), která se nakonec ukáže jako skutečný tmel týmu snažící se postavit most mezi Sonnym a juniorskou hvězdou týmu Joshuou Pearcem (Samson Idris), jehož příběh začíná dost stereotypně, ale nakonec i díky Idrisově výkonu dává filmu zajímavé vrstvy. Ale i Bardem, Bodnia nebo Niles se ukazují jako castingové trefy.
Mimo skvělé nasnímání i zvuk, kdy se vyplatí zvážit IMAX nebo sál s Dolby Atmos, se povedly rovněž triky. Snad jen dvakrát za film bouchne do očí CGI, naštěstí to není v závodní sekvenci, ale při jednom ze záběrů, kdy se film snaží zvýraznit dojem, že se vše odehrávalo během skutečných Grand Prix. Potěší i Hans Zimmer, kterému film umožnil střihnout si modernější až tanečně laděný soundtrack, který v mnoha pasážích doplňují písničky... Hayesovy momenty klasické rockové fláky, Pearcovy zase současné klubové pecky.

Někomu může chybět, že film nemá vyloženého padoucha, žádné jasně definované soupeře, když se zbytek startovního pole slévá do seznamu hvězd známých z televizních obrazovek a míhajících se v krátkých prostřizích. Dění ve fiktivním týmu APXGP tak přes snahu filmařů působí zvláštně izolovaně, až si scenárista Ehren Kruger (Top Gun: Maverick, Kruh, Transformers) musel v závěru jednoho zloducha zvláštním způsobem vyrobit. Ale umí i překvapit, když zahrnul týmové strategie, změny počasí a třeba i restartování celého závodu, takže napětí vzniká různými způsoby.
Od vysokorozpočtového projektu vznikajícího z komerčního partnerství lze těžko čekat přepisování žánru nebo třeba fascinující pohled na odvrácenou stranu sportu, ale pokud by pokaždé byla výsledkem takhle zábavná a zatáčky řezající jízda, pak ať klidně příště namontují kamery třeba na plochodrážní motorky a točí v Pardubicích na Zlaté přilbě.
Zdroj: Autorský text
Video – český trailer snímku F1: The Movie