Pokrok má jméno E
Elektromobilita je stále rozšířenějším životním stylem. Na auta jezdící na elektřinu jsme si už zvykli. Teď naše povědomí dobývají e-koloběžky, e-kola, e-SALON. Co vy na to?
Před pár lety bylo nezbytné, abyste na kopec na kole buď vyjeli, nebo kolo potupně vytlačili. Automobily jezdící na elektřinu byly hudbou budoucnosti, kterou do běžného života vnesla před pár lety značka Tesla, byť nebyla první. První vůz na tento pohon byl sestrojen v Des Moines, Williamem Morissonem. O sto let později se tohoto konceptu chopili inženýři v General Motors a ve finále na něm vydělává tým Elona Muska pod značkou Tesla.
Dnes se elektromobilitou zaobírají všechny značky autoprůmyslu. Jak vysvětluje dr. František Fiala, moderátor pořadu Autosalon a šéfredaktor pořadu Bikesalon: „Jistě jsem pro pohon alternativními palivy, především co se týká zásobování center měst, veřejnou hromadnou dopravu, případně taxislužbu. Zde pohon elektřinou, ale i vodíkem či plynem plně podporuji.“ Je ale faktem, že do roku 2050 dosáhnout klimaticky neutrální planety je prakticky nemožné – i s ohledem na největší znečišťovatele ovzduší, jako jsou zaoceánské lodě, množství aktivních sopek či obrovské neodsířené továrny. Ty například v Evropě nejsou, své zase udělá hustá letecká doprava.
e-Salon
Elektroauta jsou stále rozšířenější. Jezdí tiše, jsou skoro bezporuchová, mají minimální nároky na údržbu, akcelerace je okamžitá, provozní náklady jsou více než poloviční oproti tradičnímu pohonu. Nevýhodou je ovšem stále poměrně malý jízdní dosah (neboť vozů s dojezdem minimálně 400 km je stále poměrně málo), omezená síť rychlonabíječek (i tak dobíjíte minimálně půl hodiny), vysoká pořizovací cena auta, postupné snižování kapacity baterií (znáte z chytrých mobilů), otevřená otázka recyklace baterií. I tak je ale současný stav neporovnatelný s tím, jak vypadala elektromobilita před deseti lety, kdy byla ve stadiu pokusů. Za tu dobu udělala obrovský krok kupředu a vy můžete být její součástí.
e-Salon
Elektrokola jsou také stále rozšířenějším dopravním prostředkem, a i ona mohou být kontroverzním tématem, například při setkání tradičního cyklisty a vyznavače technických novinek. Jak odborník upozorňuje: „Dlouholeté klasické argumenty pro ně, jako jsou zdravotní stav, horší kondice většinou v souvislosti se stoupajícím věkem se nyní doplňují i o vztahovou rovinu. Klasická situace, muž trénovaný sportovec, versus partnerka s menší kondičkou. On se při společné projížďce nudí, neboť by potřeboval jet rychleji, ona ho za ním, zbrocená potem, tiše proklíná. Dnešní situace ona na e-bike, jízda bok po boku po celou dobu, tedy v případě, že jí partner do stoupání stačí. S kultem štíhlosti to současná generace nemá jednoduché a elektrokolo umožňuje i lidem s nadváhou aktivní pohyb. E-biky mají i spoustu úskalí, zejména jsou dražší, vzhledem k jejich větší hmotnosti není možné je převážet na střeše auta, při zdolávání velkých vzdáleností v kopcovitém terénu musíte počítat s kapacitou baterií. Ale přes to všechno e-bike doporučuji jako součást dnešního životního stylu.“
Pokud vás elektromobilita zajímá, dorazte na veletrh čisté mobility s názvem e-SALON na výstavišti PVA EXPO PRAHA Letňany. Konat se bude od 14. do 17. listopadu 2019.