Čína začíná prodávat revoluční elektrické auto, jehož dojezd a rychlost nabíjení vyráží dech
Zní to až neuvěřitelně, kdyby auto nešlo už v září do prodeje.
Soumrak spalovacích motorů se nevyhnutelně blíží a Čína chce rozhodně stát v čele inovací týkajících se elektromobilů. Tamní automobilový koncern GAC totiž představil revoluční grafenovou baterii slibující dojezd až 1 000 km na jedno nabití, které je přitom rekordně rychlé – na 80 % kapacity trvá pouhých 8 minut. Nový druh baterie bude dodáván už od září do elektrického SUV Aion V.
Odborníci přitom ještě nedávno tvrdili, že k sériové výrobě grafenových baterií zbývá dlouhá cesta. Když letos v lednu automobilka Aion spadající pod GAC oznámila, že má grafenovou technologii připravenou, převažovaly spíše skeptické hlasy. Teď ji však představila naživo v rámci akce Aion Technology Day, včetně bleskových nabíječek s výkonem 481 kW, které mají začíst růst po celé Číně.
Grafenová baterie a její integrace do podvozku Zdroj: GAC
Grafen je supertenká forma uhlíku, jejíž cena byla ještě nedávno srovnatelná se zlatem, ale předpokládalo se, že brzy klesne o několik řádů s tím, jak se vylepší technologie výroby a zpracování. Grafenové baterie kromě větší kapacity a výkonu nabízejí i daleko vyšší životnost. Auta s těmito články mohou teoreticky ujet až milion kilometrů, ale jen pokud budou nabíjeny v ideální pokojové teplotě.
Bleskové nabíjení grafenové baterie předvedené na Aion Technology Day Zdroj: GAC
Aion chce v začátku nabízet dva typy grafenových baterií. Ten lepší 6C jsme popsali výše, levnější s označením 3C má mít dojezd zhruba 500 km a rychlost nabíjení z 0 na 80 % kapacity za 16 minut.
Ceny a další parametry budou jasné až v září při uvedení do prodeje. Vše zatím působí jak pozdrav z elektrické budoucnosti, pro kterou však bude muset být vybudována taky dostatečná infrastruktura.
Co říkáte na grafenovou revoluci automobilky Aion?