9. února 2016 11:04

APPLE čelí zuřícím majitelům iPhonů! Nová aktualizace jim nadobro zabila telefon a nový nedostanou

Až se vám na displeji iPhonu objeví zpráva "Error 53", řekněte svému telefonu papá.

Apple poslední dobou sbírá skandály. Nedávno čelil kritice za chystané zrušení sluchátkového jacku v novém iPhonu a teď rozzuřil mnoho dosud věrných zákazníků po celé planetě, kteří už na něj chystají hromadné žaloby. Nová aktualizace systému totiž bez varování udělala z jejich telefonů bezcenný šrot. Telefon už nejen že nikdy nespustí, ale ani se nedostanou k uloženým datům. Nemají přitom nárok na telefon nový.

Stačí, aby jejich telefon prošel neautorizovaným servisem – speciálně výměnou čelního panelu nebo domovského tlačítka se senzorem otisku prstů. Telefon vám pak při aktualizaci iOS vypíše chybu a už ho nikdo nikdy nespustí. Zablokuje se totiž až do rootu systému, takže může sloužit už jen jako stylové těžítko nebo pálka na ping pong. Apple vám nabídne pouze náhradu telefonu za nový za zvýhodněnou cenu.

Počet postižených už se šplhá do desítek tisíc. Patří mezi ně i některé známé osobnosti – například válečný fotograf Antonio Olmos. Ten upustil svůj iPhone při focení reportáže v Makedonii a jelikož potřeboval být hned na příjmu, nechal si ho opravit v místním servisu. Vše fungovalo perfektně, až do nainstalování aktualizace, která jeho telefon nadobro pohřbila. Nejvíc ho přitom naštvalo, že na riziko zablokování ho telefon před aktualizací ani neupozornil.

S novou aktualizací si iPhone ověřuje, zda jsou všechny jeho díly původní. Pokud zjistí, že bylo vyměněno domovské tlačítko nebo přidružený díl – a mají tedy jiné ID – zablokuje se. Při výměně v autorizovaném servisu technik vytvoří nové spárování dílů s telefonem a ověří ho. Podle Apple jde o bezpečnostní opatření, aby nešlo vnějším zásahem obejít skener otisku prstů.

Mnoho uživatelů se ale zlobí, že jde o cestu, jak vydělat na svých zákaznících. Oprava stejných dílů v autorizovaném servisu totiž bývá až nekolikanásobně dražší než v servisech ostatních. Připomínají taky, že informace o uživatelově otisku prstu se ukládá v paměti telefonu, nikoli v samotném domovském tlačítku, takže i s výměnou tlačítka zůstává ochrana aktivní.

"Applu jde hlavně o jednu věc. Chce mít veškeré servisní služby a příjmy z nich pod vlastní kontrolou. Vynutit si to bez varování zabitím telefonu je opravdu nehorázný krok," okomentoval jeden z rozezlených majitelů mrtvého iPhonu. Dodal, že dokonce ani automobilky nemůžou majitele aut nutit, aby používali pouze značkový servis a musí jim dát dle zákona možnost volby. Uvidíme, zda Apple před soudem svůj krok obhájí.

Co myslíte, překročil Apple pomyslnou hranici a bude tentokrát muset couvnout?

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný