90 % sledovanosti dělá pět seriálů. Streamovací služby mají obrovský problém
Svět streamování se mění a z pohledu uživatele určitě ne k lepšímu.
Pokud patříte mezi diváky velkých streamovacích platforem, jistě jste zaznamenali, že z nich poslední dobou mizí spousta filmů i seriálů – a mnoho z těch slibně rozjetých se ruší hned po první či druhé sezoně. Jedná se o jedno z řady opatření, kterým se mediální giganti provozující tyto služby snaží dostat z červených čísel, ale má taky jednu hlubší příčinu.
V projevu na výroční mediální konferenci SVB MoffettNathanson ji stručně shrnul David Zaslav, šéf studia Warner Bros., pod které spadá i streamovací služba HBO Max: „90 % sledovanosti HBO Max dělá pět seriálů, a když to rozšíříme na dvacet seriálů, dělá to 98 % toho, co lidé sledují.“ Drtivá většina velké knihovny titulů tak diváky prakticky nezajímá a soustředí se na největší hity, respektive na žhavé a diskutované novinky.
That's probably true of most of the streamershttps://t.co/QrfInokwkx pic.twitter.com/boTk3nFPIa
— Doug Shapiro (@ShapiroDoug) May 19, 2023
Podobná statistika platí také pro ostatní služby, i když ne všechny zveřejňují dostatečný objem dat o sledovanosti (viz. graf ve tweetu výše). A právě zde lze hledat důvod, proč tak často mizí filmy a seriály z knihoven – místo toho, aby na ně sedal prach, se je služby snaží přeprodat ostatním a ještě na nich něco vydělat. I přestože je tak musí (často dočasně) vzít vlastním předplatitelům. Takové tituly už totiž neplní cíl, aby diváky buď lákaly k předplacení služby nebo aby je držely u obrazovek, a tedy i u předplatného.
Éru hojnosti a experimentů, kdy bylo hlavním cílem získat co největší množství předplatitelů, tak postupně střídá hra na jistotu, kdy budou mít světlou budoucnost jen ty největší seriálové hity a ověřené formáty s jasnými cílovými skupinami. Diváky více než dříve čeká hledání, kam se poděl film nebo seriál, který měli uložený na později v knihovně, ale mezitím se přestěhoval na jinou službu... a taky nutnost mít více předplatných nebo je střídat podle momentální nabídky.
Situaci moc nevylepšuje ani velká a časově neomezená stávka hollywoodských scenáristů, kterým už se zajedlo, že se z nich ve streamovací éře stala levná námezdní síla. Dosud problémy přehlíželi, jelikož měli dostatečný výběr z různých projektů, teď však pociťují, že příležitostí ubývá a mizerné podmínky a nejistota zůstávají. Do všeho se přidal nástup umělé inteligence, která se bez jakékoli kompenzace učí právě na jejich autorských textech, aby v budoucnosti část z nich připravila o práci. Celý problém popisujeme v samostatném článku.
Streamovací služby hledají různé cesty k vyšším výnosům. Zkoušejí lákat uživatele na levnější varianty předplatného s přidanou reklamou, nebo naopak blokují, aby jedno předplatné sdílelo více domácností. Je však jasné, že diváci nadále pocítí i šetření na obsahu v duchu argumentu: „Stejně se na většinu z toho skoro nikdo nekouká.“
Zdroj: Deadline