D0L1K: Twitch chat je schopný vás sežrat zaživa
Rozhodli jsme se pro Vás zprostředkovat rozhovor s jedním z nejlepších komentátorů Hearthstonu na česko-slovenské scéně - Martinem "D0L1K" Doležalem. Zaměřili jsme se na jeho komentátorský vývoj, na to, co všechno komentování obnáší, jak D0L1K vidí československou scénu a také co říká na MČR a O2 COOL Hearthstone ligu.
D0L1Ka asi není nutné dlouze představovat. Společně s CzechCloudem a Pidem patří mezi komentátorské esa našich vod. 24letý Martin "D0L1K" Doležal se k Hearthstone dostal už v betě koncem roku 2013. Nejprve se snažil prorazit jako hráč, nyní už se věnuje pouze komentování. Mezi jeho další záliby patří World of Warcraft nebo letošní trhák Overwatch.
Prozraď nám, jak ses vůbec ke komentování dostal?
Tak, jak to většinou bývá - jako slepý k houslím. Poprvé jsem komentoval (jestli se tomu tak dá říkat) na Blizzfan turnaji v býválé pražské herně District, kde jsme prostě jako hráči rotovali u streamu. První domluvené komentování proběhlo na Lancraftu 2014 a jako zlomový bod považuji MČR 2014. To komentování jako takové bylo sice strašný fail po spoustě stránkách, ale byl to pro mne start do nové éry a hlavně spousta podnětů pro zlepšení. Snažili jsme se na sobě pracovat a nakonec to dotáhli až na takové akce, jako byl Road to Blizzcon nebo IEM Katowice.
Jako jeden z nejlepších CZ/SK komentátorů určitě dokážeš posoudit, jak náročné komentování je. Zkus nám to trochu přiblížit.
Jsem rád, že mi někdo tuhle otázku položil, protože většina lidí se nad tímhle ani nepozastaví. Každý si řekne, že mluvit přece není žádná trága a jde to samo. Dokonce i já jsem žil v této představě, než jsem si poprvé vyzkoušel odkomentovat celodenní turnaj. Ono se to nezdá, ale sledovat hru, přemýšlet nad ní, uvažovat co říct, aby to bylo srozumitelné, a přitom vést dialog, to vše x hodin v kuse, stojí opravdu hodně energie a úsilí. Rád to lidem vysvětluji za pomoci procentuální křivky - začínáme tak na 90% energie, rozpovídáme se na 100%, postupem času ovšem ta energie padá na 40-60% v závislosti na záživnosti hry, a jakmile se blíží semifinále/finále, opět roste až k těm 100%.
Lidé nás třeba často kritizují za to, že říkáme nesmysly co se týče playů, ale vůbec si neuvědomují, že se musíme minimálně pokusit přemýšlet jako ten profesionální hráč a zároveň zprostředkovávat komunikaci mezi námi a diváky. Tím samozřejmě ty chyby nechci omlouvat, stávat by se prostě neměly, o tom žádná. Ale je rozhodně víc fajn si následně přečíst "spíš bych řekl, že je správně tohle", protože i to je určitá forma feedbacku a podnět pro nás ke zlepšení, než jen prachsprosté: "OMG, co to melou za blbosti FailFish".
Existuje něco, co bys na základě svých bohatých zkušeností poradil začínajícím komentátorm?
A novým komentátorským tvářím bych rozhodně doporučil, aby přesně tento typ komentářů brali na lehkou váhu. Samozřejmě, vzít si z toho to, že jsem něco řekl špatně a příště se to snažit zlepšit, ale rozhodně si z toho nedělat vrásky. Twitch komunita je schopná sežrat vás zaživa za každou maličkost, pokud jí to dovolíte. Důležité ale je hodně naslouchat konstruktivní kritice a snažit se pracovat na svém zlepšení, protože to vás posune hodně vpřed.
Jaký je tvůj názor na českou-slovenskou Hearthstonovou scénu?
Co se domácí scény týče, musím uznat, že šla hodně dopředu. Ať už co se týče různorodých turnajů a lig, tak i ve výsledných cenách. A myslím, že i komunita je hodně fajn. Samozřejmě má nějaké ty vrásky, nějaké ty VKV a rozvraty, ale to je vždycky a všude. Holt né všichni jsme stejní. Ovšem ve většině případů je to přátelské prostředí, kde se velká část zná osobně a já jsem vždycky hrozně rád, když mohu někoho potkat, ať už nové tváře, tak hlavně ty ze “staré školy”, se kterýma jsem prakticky na scéně vyrůstal. Musím ale taky uznat, že hrozně rád vzpomínám na časy 2-3 roky zpět, kdy se vše okolo HS formovalo a celá komunita byla jedna velká parta.
Jak se ti líbí formát letošního MČR?
Formát a obecně MČR je rok od roku lepší a lepší. GSL, neboli skupinový double elimination, je za mě nejlepší a nejatraktivnější formát pro zakončení dlouhodobé turnajové ligy. A co vidím jako další velký plus, je počet hráčů. Začínali jsme na pouhém finále o dvou lidech, loni byla již top8 a letos je top16, což je super. Možností a turnajů, díky kterým je možné se probojovat na MČR je relativně dost a nebýt umíněných organizátorů jiných turnajů a lig, bylo by jich mnohem vice.
Co říkáš na projekt O2 COOL Hearthstone ligy?
O2 COOL HS liga je jeden z nejlepších počinů letošního roku a doufám, že osloví organizátory a hlavně sponzory natolik, aby byli ochotní v tom pokračovat. Obrovský prizepool, otevřená kvalifikace, peníze již za probojování se do top8 – co víc si hráč může vůbec přát. A zájem je vidět na obrovské účasti. Takhle velký bracket jsem na CZ/SK scéně dlouho neviděl a to mě opravdu těší. Navíc, finále celé ligy se bude odehrávat na hodně extravagantním místě.
Já ti v tuto chvíli děkuji za tvůj čas a dám ti prostor vzkázat něco svým fanouškům.
Nevím, jestli je něco, co bych chtěl komunitě nebo fanouškům vyloženě vzkázat. Beztak bych jen opakoval typicky omílané fráze (smích). Ale jednu zaslouženou si neodpustím – díky všem fanouškům a lidem, co mě, respektive nás, podporují. Vážím si toho a doufám, že budeme i nadále schopní produkovat aspoň trochu kvalitní obsah.
Autor: Jaroslav Ševeček, PLAYzone.cz