7. července 2015 13:37

Simpsonovi v průběhu věků: Tipněte si, kolikrát se změnili!

Sledujte vývoj žluté rodiny od punkerů po geeky.

I když s tím kazatelé v Americe možná úplně nesouhlasí, všechno všecičko podléhá nekonečné evoluci. Jak vám řekne každý zapálený fanoušek, platí to i v případě televizních seriálů. Simpsonovi si sice užívají pověsti seroše, v němž (skoro) nikdo nestárne a (skoro) nikdo neumírá. Vývoj se ale nevyhýbá ani jim – za více než čtvrtstoletí se jemné nuance Simpsonů podle redaktorů webu io9 proměnily více než šestkrát. Souhlasíte s jejich vývojovými stádii, anebo fáze Simpsonů vidíte docela jinak?

1) Nevybíravá punková satira

Ještě než se Simpsonovi stali seriálem (1989), dokonce i ještě než byli vůbec skečem v talk show Tracy Ullmanové (1987), pracoval jejich duchovní táta Matt Groening na sérii komiksových stripů jménem Life in Hell. Jak napovídá název, nešlo zrovna o nejsluníčkovější strip na světě – hlavními postavami zde byli chodící králíci a gay pár. Více než oni však stripem prostupovala všudypřítomná deprese.

Není proto moc překvapivé, že byly první roky Simpsonů spíše podobné Life in Hell než čemukoliv jinému. Kraťasy u Tracy Ullmanové prostupovala atmosféra naštvanosti a nechuti k rodičovským autoritám i státním institucím – hezky jak se sluší na rozzlobeného mladého muže, jakým Groening tehdy byl. V této éře byl ostatně častým hlavním hrdinou Simpsonů Bart, nikoliv Homer, jehož idiotské výlevy tehdy stále ještě vyvolávaly mírné návaly odsuzování tlustého fotříka, nikoliv kladné pocity spřízněnosti.

2) Klasický milý sitcom

Neuvěřitelná popularita, jakou si Simpsonovi rychle získali, však rovněž znamenala nutné vyklidnění prvních let. Simpsonovi najednou vydělávali příliš mnoho peněz a byli příliš populární, než aby jim investoři dovolili riskovat s tématy – a rovněž z tvůrčího hlediska by antiestablishmentové názory vzhledem k výdělkům působily poněkud pokrytecky. Ve snaze Simpsonovy trochu uzemnit najali tvůrci producenta Jamese L. Brookse (veterán řady amerických sitcomů z normalizačních 70. let), který dobře věděl, po čem masy touží.

Mělo to i své výhody – Brooks totiž kladl důraz na vývoj postav, nikoliv pouze bizarní zápletky. A tak další tři řady Simpsonů, zhruba do roku 1993, najednou přišly s mnohem lidštějšími příběhy jako Homerem bojujícím s nadváhou, Marge znuděnou životem ženy v domácnosti nebo Lízou frustrovanou vlastními ambicemi. Už to nebyly jednorozměrné karikatury jako z prvních dílů, ale plnokrevné bytosti – i když při tom zároveň už nehýřili takovým elánem jako kdysi. Jestli se Simpsonovi někdy trochu podobali normální rodině, bylo to právě v tomto období, než scenáristům došly nápady a začalo se utíkat vstříc bujaré fikci.

3) Absurdní velkofilm

Mezi čtvrtou a osmou řadou Simpsonovi náhle udělali další posun a z plna hrdla přijali principy parodie slavných děl. Zápletky se ze vcelku triviálních problémů rodiny proměnily na ujeté Homerovy cesty do vesmíru nebo epizodní rozhodnutí Marge stát se policistkou...

Ještě více než příběhů ale přibylo popkulturních referencí na různé filmy, celebrity nebo další aspekty tehdejší Ameriky. Zatímco první řady využívaly popkulturních hlášek tak nějak mimoděk, v této fázi se Simpsonovi naplno vrhli do náruče zjevných parodií nejslavnějších filmů. Není se co divit, že právě tato burleskní fáze se ukázala být nejpopulárnější. Zároveň ale rychle vystřílela tu nejkvalitnější munici.

4) Parodie sebe sama

Co dělat se seriálem, který dosáhl všeho? Začít si utahovat ze sebe sama! S koncem 90. let Simpsonovi překonali veškerá očekávání na kreslený seriál a užívali si plnohodnotného kultu osobnosti. Tvůrci si najednou se zápletkami mohli dělat cokoliv – a protože většina scenáristů jsou z principu sebekritičtí lidé, Simpsonovi si začali utahovat ze svých vlastních příběhů.

Ředitel Skinner se v této éře dočkal kontroverzního přepsání jako zloděj identity skutečného Skinnera, Homer zhrubl a asi největším zosobněním trendu byla postava Franka Grimese v díle Homerův nepřítel. Grimes se na Homera podíval reálnýma, střízlivýma očima a k vlastnímu úděsu vypíchl, jak to že vlastně takový nešika ještě žije, když jde (znovu) o šílenou karikaturu – a byl za to na konci dílu právem potrestán.

5) Příběhy bez (skutečné) satiry

Ani dekonstrukce sebe sama ale nemůže vydržet donekonečna – čím více na ni dochází, tím více se vyčerpávají náměty. Návrat producenta Al Jeana na přelomu tisíciletí byl proto očekáván s nadějemi v návrat ke kvalitám prvních řad. Namísto toho ale diváci dostali plné usednutí do průměru.

Simpsonovi ztratili i poslední zbytky satiry a po celé desetiletí se vezli na vlně bezpečného ukazování celebrit a bezzubého utahování si z různých aspektů reality. Navzdory snaze ale přišli o jakoukoliv vlastní relevanci. Svět zábavy totiž Simpsonovy přerost. První řady Simpsonů mohly být šíleně kontroverzní – seriál dokonce svého času odsoudil i tehdejší prezident George Bush starší. Ve srovnání se South Parkem, Family Guyem, ale i sprostými komediemi ve filmu, akčními hrami nebo brutálním světem Internetu však Simpsonovi najednou právem působili průměrně – skoro jako něco, proti čemuž sami kdysi brojili a z čeho si utahovali.

Simpsonovi se nakonec stali natolik starým a zaběhnutým seriálem, že scenáristé museli přepsat genezi vzniku vlastních postav (Marge a Homer se nově potkali už v 90. letech, nikoliv 70., popírajíce tak celou první dekádu seriálu). Naštěstí se ale nakonec dočkali sladkého vykoupení.

6) Ozvěny Futuramy

Po roce 2010, tak trochu v duchu tehdejší Futuramy, Simpsonovi naplno přejali kontury geekovské subkultury. Novými nejvíce oslavovanými celebritami už nejsou hollywoodští herci, ale scenáristé jako Stan Lee. Mnohem více než kdy dříve se připomínají jiné filmy – nejde však už o citace klasických, mainstreamových filmů, ale o citace sci-fi a fantasy.

Jako každý z předešlých trendů ani tento neplatí bez výjimek z pravidla – i vy jste si ale museli všimnout nápadného přitopení pod kotlem popkulturních referencí. I stále zvláštnější a na odkazy husté znělky také nelze přehlédnout. Homer, který si sám dříve z nerdů utahoval, je najednou jedním z nich! Simpsonovi se proměnili v novou Futuramu – namísto seriálu pro všechny dnes připomínají seriál jenom pro své fanoušky.

Ostatně i samotný fakt, že u nás Simpsonovy dnes vysílá Prima COOL, zaměřená právě na geeky všeho druhu (zatímco dříve šlo o látku pro celostátní televizi), o něčem vypovídá. Připomeňte si různé fáze Simpsonů s námi, a to každý všední podvečer na COOLu.

(lol)

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný